اعطای تسهیلات ویژه به نیروگاه‌های تجدیدپذیر
اعطای تسهیلات ویژه به نیروگاه‌های تجدیدپذیر
مدیرعامل صندوق ملی محیط زیست از اعطای تسهیلات ویژه به نیروگاه‌های تجدیدپذیر خبر داد و گفت: این موضوع در حفظ محیط زیست بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»سجاد انجم شعاع مدیرعامل و نایب رئیس صندوق ملی محیط زیست در حاشیه بیستمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست درباره تفاهم نامه همکاری بین این صندوق و سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر اظهار داشت: صندوق ملی محیط زیست صندوقی نوپا بوده که سه سال است فرآیندهای جدی را آغاز کرده است.

وی افزود: اعطای تسهیلات به نیروگاه‌های تجدیدپذیر از ابتدای سال ۱۴۰۱ آغاز شده و امیدواریم بتوانیم پروژه‌های بیشتری را حمایت کنیم.

انجم شعاع خاطرنشان کرد: همچنین ۱۰۰ میلیارد تومان از بودجه مصوب برای انرژی‌های تجدیدپذیر در نظر گرفته شده است.

همچنین در ادامه محمود کمانی معاون وزیر و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق اظهار داشت: تأمین مالی برای احداث نیروگاه‌ها توسط صندوق‌هایی مانند صندوق ملی محیط زیست بسیار حائز اهمیت است و باید افزایش یابد.

وی گفت: این مساله در بهبود وضعیت هوا و رسیدن به هوای پاک مدنظر است تا جهت توسعه انرژی پاک باید هر چه بیشتر از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کرد.

کمانی خاطرنشان کرد: همچنین این برنامه‌ها در بهینه سازی مصرف برق هم بسیار تأثیرگذار است.

گفتنی است؛تفاهم نامه همکاری بین سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق با صندوق ملی محیط زیست منعقد شد.

حمایت از طرح‌های احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر و توسعه پروژه‌های بهره وری انرژی مبتنی بر بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست همچنین توسعه طرح‌های سازگار با محیط زیست، کاهش آلایندگی و صرفه جویی سوخت‌های فسیلی از اهداف دیگر این تفاهم نامه است.

تسریع و تسهیل در بررسی درخواست‌های دریافت تسهیلات در حوزه تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق در صندوق ملی محیط زیست همچنین حمایت مالی با هدف توسعه بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست در بخش خصوصی و اعلام انواع روش‌های حمایت مالی از دیگر اقدامات صندوق ملی محیط زیست است.

قرار است در راستای تسهیل و تسریع فرآیند اجرای مفاد این تفاهم نامه کارگروهی متشکل از دو نفر از نمایندگان مطلع و تام الاختیار طرفین و یک صاحب نظر دانشگاهی مورد قبول طرفین تشکیل شود.

همچنین تعیین اولویت‌های حمایت‌های مالی با لحاظ معیارها و شاخص‌های مورد نظر طرفین و توسعه همکاری‌های تأمین مالی با تاکید بر جذب سرمایه گذاری منابع مالی خارجی از دیگر برنامه‌های کارگروه مشترک است.