موفقیت یک شرکت دانش‌بنیان در ساخت دستگاه امحا و بازیافت لامپ‌های فلورسنت!
موفقیت یک شرکت دانش‌بنیان در ساخت دستگاه امحا و بازیافت لامپ‌های فلورسنت!
یک شرکت دانش‌بنیان، دستگاه امحا و بازیافت لامپ‌های فلورسنت را با یک‌پنجم نمونه خارجی تولید کرده است. لامپ‌های فلورسنت و گازی حاوی فلز جیوه هستند که بسیار سمی و خطرناک است؛ سالانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون لامپ فلورسنت به صورت غیرقانونی دفع می‌شوند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»محمد عالی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان “کاردین صنعت نوتریکا” اظهار کرد:‌ شرکت ما در پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری مستقر است و تنها مرکز مدیریت پسماندهای لامپ، پسماندهای حاوی جیوه و انواع باتری‌ها در کشور هستیم.

وی گفت: لامپ‌های کم مصرف حاوی بخارات جیوه هستند. جیوه یک فلز سنگین و سمی و خطرناک است و در دنیا سخت‌ترین استانداردها را دارد و از طرف محیط زیست سازمان ملل به عنوان مهم‌ترین ماده از مواد شیمیایی 10گانه پرخطر که سلامت انسان و محیط زیست را تحت تأثیر قرار می‌دهد مطرح شده است. زمانی که انسان و محیط زیست در معرض بخارات جیوه قرار می‌گیرند مشکلات زیادی را برای سلامتی انسان و محیط زیست خواهد داشت.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان تصریح کرد:‌ جیوه فلزی است که مغز،‌ کلیه، کبد و سایر ارگان‌های حیاتی بدن را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد و عملکرد آنها را مختل کند و اگر وارد منابع آبی شود می‌تواند آب و خاک ما را آلوده کند. لامپ‌های کم‌مصرف و لامپ‌های گازی یا لامپ‌های حاوی جیوه طیفشان از نوع لامپ‌های فلورسنت و لامپ‌های نئون است و به سبب گستردگی که در منازل دارند می‌توانند بخش زیادی از محیط زیست را تحت‌الشعاع قرار بدهند.

عالی ادامه داد: با توجه به خطراتی که جیوه برای سلامتی انسان و محیط زیست دارد، ما فعالیت خودمان را براساس مدیریت و بازیافت این فلز سنگین و سمی از لامپ‌های فلورسنت آغاز کردیم. سالانه بین 150 تا 200 میلیون عدد از لامپ‌های فلورسنت و لامپ‌های گازی دور ریخته می‌شوند که عمده آنها به صورت غیرقانونی و غیراصولی دور ریخته شده و مراکز دفن پسماند ندارند و نهایتاً در مراکز دفن پسماند به سبب دفع غیراصولی شکسته می‌شوند و وارد زنجیره غذایی می‌شود.

وی بیان کرد‌: برای نخستین بار در کشور مرکزی راه‌اندازی کردیم که در جهت مدیریت، کنترل و حذف بخارات جیوه و امحای اصولی آنها شکل گرفته است که بعد از اینکه پسماند در مرکز ما می‌آید در ابتدا امحا و بی‌خطرسازی می‌شود و بعد اجزا مجدداً بازیافت شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به ساخت دستگاه امحای لامپ‌های فلورسنت تأکید کرد:‌ این دستگاه برای نخستین بار در کشور ثبت مالکیت معنوی شده است و مجوزهای آن از سازمان صنعت و معدن و محیط زیست اخذ شده است و این دستگاه در اختیار صنایع بزرگ از جمله نفت، گاز، پتروشیمی و فولاد قرار گرفته است. این دستگاه به صورت پرتابل یا قابل حمل است و ابعاد بزرگی ندارد.

عالی گفت: نمونه‌های خارجی این دستگاه وجود دارد که معروف‌ترین آن نمونه آمریکایی است که قیمتی معادل 900 میلیون تومان را دارد و قیمت دستگاه ایرانی یک‌پنجم نمونه خارجی است.

منبع: تسنیم