کمتر از ۱۰ درصد نیروگاه های کشور از سوخت مازوت استفاده می کنند
کمتر از ۱۰ درصد نیروگاه های کشور از سوخت مازوت استفاده می کنند
پیشاهنگ گفت: از ۱۳۲ نیروگاه موجود در کشور تنها ۱۴ نیروگاه از سوخت مازوت استفاده می کنند که این ۱۰ درصد از نیروگاه های کشور است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»پیشاهنگ مدیر شرکت مادر تخصصی برق حرارتی امروز در حاشیه بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق در نشستی خبری گفت: ما در تابستان ۶۹ هزار مگاوات نیاز مصرف داریم، اما در زمستان این مقدار به ۳۰ هزار مگاوات می‌رسد زیرا مقداری از آن ظرفیت کولینگ است و از ابتدای مهر ماه تا پایان اردیبهشت ماه نیروگاه‌های فرسوده و نیروگاه‌های راندمان پایین از مدار خارج می‌شوند.

وی ادامه داد: این زمان به تعمیر نیروگاه‌های فرسوده می‌شود.

پیشاهنگ اضافه کرد: اکنون مساله مورد نظر برنامه کوتاه مدت زمستان پیش رو است. خوشبختانه تعاملی که که با وزارت نفت وجود دارد سوخت معادل که در تابستان ۳۰۰ میلیون متر مکعب است در زمستان به ۲۰۰ میلیون متر مکعب رسیده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه ترجیح ما استفاده از سوخت مایع است، در این زمینه توضیح داد: از ۱۳۲ نیروگاه تنها ۱۴ نیروگاه از سوخت مازوت استفاده می‌کنند و سایر نیروگاه‌ها از گازوئیل استفاده می‌کنند یعنی کمتر از ۱۰ درصد نیروگاه‌های کشور.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی اضافه کرد: تهران از سال ۸۸ تا کنون مصرف مازوت نداشته و سوخت دوم در نیروگاه‌های تهران گازوئیل است.

وی تاکید کرد: اگرچه امکان مازوت برای ما وجود دارد اما استفاده از گاز تعمیرات را کاهش می‌دهد ولی باید شرایط چنین اقدامی وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر راندمان نیروگاه‌های ایران بین ۳۴ تا ۳۹ درصد است در حالی‌که در کشورهای پیشرفته به ۶۰ درصد می‌رسد، برای افزایش راندمان چه برنامه‌ای در دست اقدام است، گفت: در آمریکا هم راندمان نیروگاه‌ها ۳۸ درصد است، اما واحدهای ساخته شده که ۶۰ درصد راندمان دارند. اکنون راندمان نیروگاه‌ها ۳۹.۶ درصد است که با نیروگاه‌های سیکل ترکیبی به ۴۰ درصد هم خواهد رسید وی اضافه کرد: یک برنامه ۴ ساله وجود دارد که ۲۵ هزار مگاوات طی این سال‌ها به بهره برداری برسد.

منبع: مهر