برای صادرات گاز نیاز به سرمایه‌گذاری کلان داریم
برای صادرات گاز نیاز به سرمایه‌گذاری کلان داریم
یک کارشناس انرژی با بیان اینکه برای پیشبرد اهداف توسعه در صنعت گاز باید سرمایه گذاری اصولی از سوی سرمایه‌گذاران صورت گیرد، گفت:گاز را می‌توان از طریق احداث خطوط لوله و LNG صادر کرد که هر دو نیازمند سرمایه گذاری‌های سنگین در این بخش دارد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» ایرانی یکی از کشور‌های بزرگ در حوزه تولید نفت و گاز است که با توسعه آن می‌توان بخشی از مشکلات کلیدی اقتصاد را برطرف کرد، اما متاسفانه بخاطر تحریم عدم حمایت از توانمندی بخش خصوصی در برخی از حوزه‌ها توسعه پروژه‌ها به کندی پیش می‌رود این کندی باعث ناترازی تولید مصرف انرژی در کشور شده است.

براساس این گزارش بسیاری از مسئولان معتقدند که در صورت ورود سرمایه‌گذاران شاید بتوان گام‌های مهمی را در راستای توسعه این صنعت استراتژیک برداشت. همچنانکه محمد مخبر معاون اول رئیس جمهوری در نشست شورای اقتصاد گفته بود که باید برنامه هفتم توسعه کشور برنامه‌ای تحول‌آفرین بوده و حسن استفاده از دارایی‌های کشور که امری مهم و ضروری است در این برنامه مشهود باشد، به نحوی که بتوانیم بخشی از چالش‌ها و ناترازی‌ها را با استفاده از دارایی‌های کشور برطرف کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهوری بر اهمیت توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر در برنامه هفتم توسعه نیز تأکید کرد و گفت: نیازمند ایجاد تحول اساسی هم در بخش سرمایه‌گذاری و هم در بخش صرفه‌جویی منابع گاز کشور هستیم که تحقق این موضوعات با سرمایه‌گذاری برای توسعه میدان‌ها و افزایش تولید و هم‌زمان صرفه‌جویی در مصرف گاز از طریق توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر امکان‌پذیر خواهد بود.

همچنین حسین علیزاده کارشناس مسائل انرژی در گفتگو با نبض انرژی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه صادرات محصولات به ویژه گاز اظهار کرد: طی سال‌های اخیر کشور ما به دلیل عدم مدیریت مصرف انرژی با کمبود و ناترازی تولید گاز مواجه است این در حالیست که کشور ما به لحاظ دارا بودن منابع غنی گاز در جهان حرفی برای گفتن دارد بنابراین برای پیشبرد اهداف توسعه در این صنعت باید سرمایه گذاری اصولی از سوی سرمایه‌گذاران صورت گیرد تا بتوانیم بخشی از این منابع را کشور‌های منطقه صادر کنیم.

این کارشناس انرژی افزود: گاز را می‌توان از دو طریق یکی خطوط لوله و دیگری LNG صادر کرد که هر دو نیازمند سرمایه گذاری‌های سنگین در این بخش دارد به عبارتی اگر بخواهیم انرژی را پیش ببریم و در این زمینه اقدامی قابل توجهی انجام دهیم به ۴-۵ سال زمان نیاز داریم.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که شر کت‌های بزرگی سرمایه گذاری نکنند، ممکن است ما با مشکل تکنولوژی نیز مواجه شویم.