آخرین وضعیت طرح گواهی سپرده کالایی نفت| یک گام به سمت مردمی‌تر شدن نفت ملی
آخرین وضعیت طرح گواهی سپرده کالایی نفت| یک گام به سمت مردمی‌تر شدن نفت ملی
مصوبه هیأت مدیره شرکت ملی نفت برای انتشار گواهی سپرده کالایی نفت صادر شده است و به احتمال زیاد این اوراق در دهه فجر در بازار بورس انرژی عرضه خواهد شد که به اعتقاد کارشناسان این طرح یک گام به سمت مردمی شدن نفت است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»انتشار اوراقی با نام «گواهی سپرده کالایی نفت» یکی از ایده‌های جدید شرکت ملی نفت بود که برای نخستین بار در نمایشگاه‌بین‌المللی نفت به عنوان ابزاری نو و شکلی نوین برای سرمایه‌گذاری مطرح شد.  با انتشار این اوراق معادل نفت خام می‌توان بخشی از نقدینگی موردنیاز (هر چند کوچک) را برای تکمیل پروژه‌های نفتی تأمین کرد.

در ظاهر سازوکار اجرایی این طرح به این صورت است که اوراق مبتنی بر نفت خام در معاملات نفت با احتساب نوسان قیمت‌های جهانی از طریق بورس انرژی در اختیار خریداران قرار ‌خواهد گرفت.

البته خریدار این اوراق هم این اختیار را خواهد داشت که اوراق موردنظر را هر زمان که بخواهد به بشکه‌های نفت تبدیل کند و یا با توجه به پیش‌بینی نسبت به نوسانات بازار با خرید و فروش آن، شناسایی سود کنند.

طبق گفته علی نقوی مدیرعامل بورس انرژی طرح فعلی برای انتشار گواهی سپرده کالایی نفت اساسا با مدل اوراق سلف نفتی در دولت گذشته تفاوت دارد، بدین ترتیب که هیچ سود تضمینی در طرح فعلی وجود نداشته و اساسا ربطی به تامین کسری بودجه دولت ندارد.

ضمنا بازار گواهی سپرده کالایی محل معامله‌گری دانش‌محور است و محل حضور متخصصان بازار نفت و فعالان سرمایه‌دار این حوزه است و در نهایت منجر به تحویل فیزیکی محموله می‌شود.

از جمله مزایای این طرح می‌توان به تامین اعتبار برای پروژه‌های نفتی، ایجاد بازار فیوچر مشابه شاخص عمان و دبی، ورود خریداران ریالی در صادرات نفت ایران و تضمین خوراک پالایشگاه‌های کوچک اشاره کرد. البته برخی از این اهداف در افق بلندمدت می‌توانند قابل تحقق باشند.

حال بعد از تکمیل مطالعات کارشناسی، مصوبه هیئت مدیره شرکت ملی نفت برای انتشار گواهی سپرده کالایی نفت صادر شده است و به احتمال زیاد این اوراق در دهه فجر در بازار بورس انرژی عرضه خواهد شد. به اعتقاد کارشناسان این طرح یک گام به سمت مردمی شدن نفت است.

منبع: فارس