اعتبار ۵۰۰ میلیون دلاری شورای اقتصاد برای احیای چاه‌های نفت کم بازده
اعتبار ۵۰۰ میلیون دلاری شورای اقتصاد برای احیای چاه‌های نفت کم بازده
مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت گفت: بر اساس مصوبه شورای اقتصاد ۵۰۰ میلیون دلار اعتبار برای احیای چاه‌های نفت کم بازده اختصاص پیدا خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»«سید مهدی مطهری» با اشاره به اینکه بزرگترین طرح دانش‌بنیان در کشور را شرکت ملی نفت از سال گذشته آغاز کرده، افزود: این طرح مربوط به احیای چاه های کم بازده برای افزایش تولید است.

وی ادامه‌داد: بر اساس مصوبه شورای اقتصاد ۵۰۰ میلیون دلار اعتبار برای احیای چاه های کم بازده اختصاص پیدا خواهد کرد.

مطهری تاکید کرد: در ادامه فراخوان برای ۱۰ قلم کالای راهبردی اعلام خواهد شد و ۱۴ قلم کالای راهبردی جدید به ارزش یک میلیارد یورو با شرکت‌های دانش بنیان و داخل کشور ساخته می شود.

وی با اشاره به اینکه اکنون بیش از ۷۰ درصد از تجهیزات صنعت نفت توسط شرکت‌های داخلی ساخته و تامین می شود، گفت: بیش از ۵۰ درصد از قراردادهای وزادت علوم با وزارت نفت است و تغییر رویکردی داریم تا این قراردادها را بازآرایی کنیم تا منجر به خلق فناوری شود.

به گفته این مسوول، ارزش این قراردادها ۶۵ میلیون یورو و یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است.

وی اضافه‌کرد: در تغییر رویکردی که در قراردادها اتفاق افتاده، مدیریت فناوری باید در دانشگاه‌ها شکل بگیرد تا این فناوری ها قابلیت تجاری سازی داشته باشند.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت با بیان اینکه بر اساس تاکید رهبر معظم انقلاب، سهم اقتصاد دانش بنیان باید در چهار سال آینده از یک درصد کنونی به پنج درصد برسد، افزود: همچنین مطالعات بر اساس تولید و امکان صادرات خواهد بود.

وی خاطرنشان‌کرد: با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب برای افزایش تعداد شرکت‌های دانش بنیان، الزام کردیم شرکت‌های زایشی شکل بگیرد و با همکاری با معاونت علمی ریاست جمهوری این موصوع را جلو می بریم.

به گزارش ایرنا، نخستین همایش و نمایشگاه مدیریت فناورب محصولات دانش‌بنیان در صنعت نفت ایران با رویکرد چالش ها و فرصت‌ها ۲۲ تا ۲۴ آذر ماه در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار خواهد شد.

این رویداد با هدف جهت‌دهی شرکت‌های دانش بنیان به سمت نیازهای صنعت نفت، آشنایی با آخرین دانش و فناوری روز در این حوزه، بررسی فرصت‌ها و چالش‌های شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی، بررسی روش‌های تامین مالی شرکت های دانش بنیان، افزایش بهره‌وری و تقویت رقابت پذیری و گام برداشتن در مسیر رونق کسب‌وکارهای دانش بنیان و فناور این حوزه برگزار می شود.

محورهای این همایش در ۲۲ مورد از جمله مدیریت نوآوری و توسعه محصولات جدید مورد نیاز صنعت نفت، آثار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی فناوری و نقش آن در توسعه پایدار صنعت نفت، آموزش در حوزه مدیریت فناوری و نوآوری مرتبط با صنعت نفت، دیپلماسی فناوری و نوآوری در صنعت نفت خواهد بود.