پروژه تخلیه نفت‌گاز با مخزندار ریلی در انبار نفت یزد کلید خورد
پروژه تخلیه نفت‌گاز با مخزندار ریلی در انبار نفت یزد کلید خورد
پروژه مهم تخلیه نفت‌گاز با مخزندار ریلی با هدف تخلیه روزانه ۳ میلیون لیتر نفت‌گاز و صفر شدن تردد نفتکش‌ها از بندرعباس به یزد، در انبار نفت شهید صدوقی یزد به‌عنوان کریدور شمال و شمال‌شرق نقشه سوخت کشور کلید خورد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»به نقل از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، ابوالحسن رجب‌نژاد، مدیر این پروژه درباره جزئیات آن گفت: با تجهیز، تکمیل و راه‌اندازی مخزندار ریلی، ضمن آزادسازی نفتکش‌ها و فعالیت دوباره آنها در بخش‌های دیگر، پرداخت کرایه حمل با مسافت روزانه بیش از ۷۰۰ کیلومتر حذف و در مصرف نفت‌گاز برای تردد نفتکش‌ها نیز جلوگیری به عمل خواهد آمد.

وی افزود: پارسال حمل نفت‌گاز از انبار نفت شهید رجایی بندرعباس به یزد، ۶۵ میلیارد تومان هزینه کرایه حمل در پی داشته است، ضمن‌ اینکه برای تردد نفتکش‌ها، ۳ میلیون لیتر نفت‌گاز نیز در طول یک سال مصرف شده است.

مدیر پروژه با تأکید بر اینکه راه‌اندازی مخزندار ریلی صرفه‌جویی در پرداخت هزینه کرایه حمل‌ و کاهش مصرف نفت‌گاز را در پی خواهد داشت، تأکید کرد: مقدار مصرف سوخت ریلی نسبت به نفتکش‌ها بسیار ناچیز است و این پروژه افزون بر امنیت و ایمنی برای رانندگان در جاده‌ها، از لحاظ محیط زیستی نیز مؤثر است.

رجب‌نژاد تخلیه هم‌زمان ۴۰ واگن در مدت زمان حدود سه ساعت تا سه ساعت‌ونیم، منهای زمان عملیات نصب شیلنگ و باز کردن آن را از دیگر مزایای این طرح اعلام و به فرآیند اجرای پروژه اشاره کرد و گفت: مصوبه‌ای در سال ۸۵ به‌منظور نصب تأسیسات دائمی برای تخلیه نفت‌گاز از سوی مخزن‌دارهای ریلی در دستور کار قرار گرفت که متأسفانه طرح نیمه‌کاره ماند و بخشی از زیرساخت و تجهیزات مانند نصب ریل به طول ۳۰۰ متر توسط پیمانکار در آن زمان انجام شد.

وی تصریح کرد: از ابتدای آبان‌ماه امسال، در نشست‌هایی مشترک با حضور مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و مدیرعامل و مدیران ستادی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مصوب شد تا در کمترین زمان ممکن پروژه تخلیه نفت‌گاز از طریق مخزن‌دار ریلی در انبار نفت شهید صدوقی یزد که کریدور شمال و شمال شرقی کشور است، به مرحله اجرا درآید.

مدیر پروژه تخلیه نفت‌گاز با مخزن‌دار ریلی تأکید کرد: پس از بازدیدهای میدانی از محل پروژه و ارائه گزارش به مدیران بالادستی، پیشنهادهایی برای انجام کار در سه روش ارائه شد که روش پیمانی امانی، با توجه تسریع در اجرا و کاهش هزینه و استفاده از نیروهای زبده و متخصص مناطق تصویب شد.

رجب‌نژاد ضمن قدردانی از همکاری مدیر، مسئولان و کارکنان منطقه یزد در تجهیز، تکمیل این پروژه گفت: با توجه به اینکه نقشه‌ها قدیمی بود، اصلاحات انجام شد و همکاران منطقه یزد پیش از اعزام کارکنان مناطق، کانال‌کشی را آغاز کردند.

وی از مناطق هرمزگان، خراسان جنوبی، البرز، شاهرود، ساری و منطقه تهران، همچنین مدیریت‌ عملیات و مدیریت‌های مرتبط با این پروژه و شرکت‌های ملی مهندسی و خطوط لوله و مخابرات در جهت ارسال اقلام موردنیاز برای اجرای این پروژه قدردانی کرد و افزود: الکتروپمپ‌ها از هرمزگان، لوله و اتصالات از ملی مهندسی و خطوط لوله و مخابرات با تأییدیه‌های لازم از مدیریت بازرگانی برای انجام این پروژه ارسال شده است.

مدیر پروژه تخلیه نفت‌گاز با اشاره به ایجاد زیرساختی برای تعبیه و نصب سه الکتروپمپ ۲۷۰ مترمکعبی و یک ژنراتور ۷۵۰ کیلوواتی گفت: تا زمانی که برق شهر تأمین شود، از اتاق برق و ژنراتور به‌صورت موقت استفاده خواهد شد.

رجب‌نژاد با بیان این خبر که انبار نفت شهید صدوقی یزد از نظر ایمنی دارای بالاترین سطح استاندارد است، یادآور شد: انبار نفت یزد دارای سه مخزن برای ذخیره‌سازی آب است و با توجه به افزایش زیرساخت‌ها، کانال‌کشی لازم برای ایمنی در بخش مخزن‌دار نیز در حال انجام است.