تجربه موفق ژاپنی‌ها در اجرای الگوی کشت| طرح نکاشت در مناطق دچار بحران آب اجرایی شود
تجربه موفق ژاپنی‌ها در اجرای الگوی کشت| طرح نکاشت در مناطق دچار بحران آب اجرایی شود
استاد دانشگاه شیراز اراده ملی را به عنوان عامل مهم و اساسی در مدیریت منابع آب دانست و گفت: با آگاهی، تشویق و جلب رضایت کشاورزان در سطح کلان و همچنین از طریق تعاونی‌های کشاورزی و روستایی می‌توان مصرف آب در بخش کشاورزی را کنترل و مدیریت کرد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» “بهاءالدین نجفی” دو عامل را در مدیریت منابع آب مهم دانست و گفت: عامل اول اراده ملی و هماهنگی و تعامل گسترده میان وزارت نیرو و کشاورزی و عامل دوم  کمک خود کشاورزان با افزایش آگاهی و جلب رضایت آن‌ها برای همکاری است که به صورت یک بسته سیاستی باید اجرا شود.
نجفی در پاسخ به این سؤال که چرا بعد از گذشت حدود نیم‌قرن از تصویب قانون الگوی کشت، این قانون در اجرا موفق نبوده است، گفت: بحث  اقتصاد و درآمد برای کشاورزان در درجه اول اهمیت و اولویت قرار دارد و کشاورزان به کشت صیفی‌جات که درآمدزا بوده و درعین‌حال آب بر هستند، تمایل بیشتری دارند. عامل دیگر دستوری بودن و عدم درک درست شرایط کشاورزان است، اگر اجرای این قانون درآمد آن‌ها را تحت تأثیر قرار ندهد، مورد توجه و استقبال قرار خواهد گرفت.
وی در ادامه تأکید کرد: برای مناطقی از کشور که با کمبود شدید آب مواجه هستیم، طرح نکاشت باید اجرا شود و با پرداخت غرامت به کشاورزان کشت و مصرف آب را محدود کنیم؛ درآمد کشاورزان عامل مهم و اصلی است که برای افزایش بهره‌وری  قانون الگوی کشت و روش‌های نوین آبیاری باید در دستور کار قرار دهیم.
این استاد دانشگاه در ادامه روش ژاپن را به عنوان یک الگوی موفق مطرح کرد و گفت: ایجاد تعاونی و تشکل‌های صنفی کشاورزی شیوه موفق و رایج در ژاپن است که با اعزام مشاوران متخصص به مناطق تحت کشت به آگاهی و شناخت درست کشاورزان در زمینه الگوی‌های کشت، روش‌های نوین آبیاری و میزان درآمد‌زایی محصولات زیرکشت، منجر می‌شود.
وی با بیان اینکه مشاوران افرادی متخصص و دارای تجربه و دانش کافی هستند، افزود: یک مشاور با توجه به نوع خاک، میزان آب مصرفی و میزان نور خورشید و تبخیر برنامه‌ریزی مرتبط و مناسب انجام داده و برنامه کشت به صورت هزینه فایده نوشته و بودجه‌بندی می‌شود، به طوری که هم مصرف آب کاهش و هم میل و رغبت کشاورزان برای رعایت الگوی کشت و کاشت محصولات کم آب بر افزایش می‌یابد، بدون اینکه خللی در میزان درآمد کشاورزان ایجاد کند.
نجفی با اشاره به  این نکته که یک زمانی کشاورزان درک مناسبی از میزان آب چاه‌ها نداشتند و فکر می‌کردند زیر چاه‌ها دریایی از آب وجود دارد، افزود: امروز آگاهی کشاورزان از میزان آب و استفاده بهینه از آن افزایش یافته است و می‌توانیم از طریق تعاونی‌ها و تشکل‌های صنفی کشاورزان و ایجاد مراکزترویج خدمات کشاورزی، مروجان آموزش دیده و با تجربه را به اراضی زیر کشت اعزام و با جلب اعتماد کشاورزان آن‌ها را به رعایت الگوی کشت تشویق کنیم.
استاد اقتصاد کشاورزی دانشگاه شیراز  اضافه کرد: در این زمینه برنامه‌ای در استان فارس اجرایی شد و  گروهی از فارغ التحصیلان حوزه کشاورزی زیر نظر نظام مهندسی جهت راهنمایی کشاورزان استخدام شدند.
وی در پایان اظهار کرد:  این یک طرح در سطح کلان است و نیاز به اراده ملی دارد و  با همکاری و هماهنگی گسترده نهادها و سازمان‌های قابلیت اجرا پیدا خواهد کرد.