تخصیص ۱۲ میلیارد دلار بودجه جدید برای بحران آب رودخانه کلرادو آمریکا
تخصیص ۱۲ میلیارد دلار بودجه جدید برای بحران آب رودخانه کلرادو آمریکا
حوضه آبریز کلرادو در کشور آمریکا که بزرگ‌ترین رودخانه آن از دو کشور مکزیک و آمریکا و از پنج ایالت یوتا، آریزونا، نوادا، کلرادو و کالیفرنیا عبور می‌کند، در حال حاضر از جمله بحرانی‌ترین مناطق کشور آمریکا به لحاظ خشکسالی است و همین مسئله نگرانی‌های فراوانی را در میان شهروندان و دولتمردان آمریکایی ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  تشدید بحران خشکسالی در حوضه آبریز کلرادو و کاهش شدید منابع آبی رودخانه کلرادو اکنون به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های زیست محیطی در کشور آمریکا تبدیل شده است و بر اساس گزارش‌های منتشر شده دستورکار‌های فراوانی برای مقابله با این شرایط بحرانی اتخاذ شده است.
بر اساس گزارشی که چند روز پیش روزنامه «واشینگتن پست» منتشر کرد، میزان آب دریاچه‌های انسان ساخت مید و پاول که بر روی رودخانه کلرادو و در دهه‌های ۱۹۳۰ و ۱۹۶۰ ساخته شده‌اند، اکنون در پایین‌ترین سطح خود قرار دارند و به عبارت دیگر در آستانه خشک شدن کامل هستند.اتفاقی که نه تنها به لحاظ زیست محیطی می‌تواند پیامد‌های خسارت باری برای کشور آمریکا و ایالت‌های مجاور رودخانه کلرادو به همراه داشته باشد که این کشور را در تأمین انرژی برقابی با مشکل مواجه خواهد کرد.
در همین باره و در گزارش واشنگتن پست به صورت مشخص آمده است که هرچند تصور لاس وگاس (پرجمعیت‌ترین شهر در ایالت نوادا) بدون چراغ دشوار است، اما در مقایسه با تصور فینیکس (پرجمعیت‌ترین شهر ایالت آریزونا) آن هم بدون تهویه مطبوع مسئله چندان مهمی به نظر نمی‌رسد.

الزام به کاهش مصرف آب در ایالت های مجاور کلرادو به میزان ۴.۱ میلیون آکر ـ فوت
همان‌طور که اشاره شد به واسطه همین مشکل بزرگ اکنون دولت مرکزی آمریکا برنامه‌های ویژه‌ای را برای مقابله با خشکسالی و بحران آب در دستور کار قرار داده است و باید همه ایالت‌های رودخانه کلرادو مصرف کلی آب خود را تا ۴.۱ میلیون آکر ـ فوت در سال کاهش دهند. حجم آب بسیار زیادی که گفته می‌شود به موجب آن ایالت آریزونا دست کم ۲۱ درصد از میزان تخصیص آب کنونی را از دست خواهد داد.
در گزارش این روزنامه علاوه بر اینکه اشاره شده در سال جاری مسئولان مرکزی آمریکا حدود ۱۲ میلیارد دلار بودجه جدید برای بحران آب رودخانه کلرادو تخصیص داده‌اند و این اقدام می‌تواند امید‌ها را برای مقابله هر چه بهتر با بحران پیش آمده افزایش دهند، همچنین تأکید شده است که کشور آمریکا باید در بازیافت آب از سنگاپور، در بحث شیرین سازی آب از رژیم صهیونیستی و در حفظ منابع آب از کشور چین پیشی بگیرد.
با این همه به نظر واشنگتن پست، کلید حل بحران آب ایالت کلرادو در بخش کشاورزی نهفته است و آینده امنیت آبی آمریکا بدون تغییرات جدی در سیستم‌های کشاورزی این کشور محقق نخواهد شد.

۸۰ درصد از آب حوضه کلرادو در بخش کشاورزی مصرف می‌شود
به طور مشخص در این گزارش تأکید شده است که همه مصارف شهروندان این حوضه آبریز اعم از مصرف آب شرب، آبیاری چمن ها، امور تجاری و… تنها ۱۰ درصد از مصرف آب را به خود اختصاص داده است و از آنسو ۸۰ درصد از آب این حوضه در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.
موضوع بسیار مهمی که Robert Glennon استاد دانشگاه آریزونا در مقاله‌ای در ماه ژوئیه Governing.com به آن پرداخته و مدعی شده است، راهکار اصلی کارآمدسازی بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری مستقیم توسط شهر‌ها در مزارع است.
در واقع این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه مصرف آب بخش کشاورزی باید به میزان قابل توجهی کاهش یاید، اعتقاد دارد از آنجا که کشاورزان به ویژه کشاورزان خرد نمی‌توانند هزینه‌های اولیه کارآمدسازی بخش کشاورزی را بپردازند، لذا باید شهر‌هایی که کمبود آب دارند باید هزینه‌های این اقدام مهم را متقبل شوند و در ازای آن از بخشی از آبی که صرفه جویی می‌شود، در بخش تأمین آب شرب شهری استفاده کنند.