ترکیه تا چند هفته دیگر طرح ایجاد هاب گازی را تکمیل می‌کند
ترکیه تا چند هفته دیگر طرح ایجاد هاب گازی را تکمیل می‌کند
وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد که این کشور تا پایان سال جاری طرح توسعه و نقشه راه ساخت تاسیسات هاب گازی در این کشور را آماده می‌کند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به نقل از راشاتودی، فاتح دونمز، وزیر انرژی ترکیه، گفت: این کشور طرح نهایی توسعه تاسیسات توزیع گاز در غرب این کشور را تا پایان سال جاری آماده خواهد کرد.

ماه گذشته میلادی بود که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، پیشنهاد ایجاد یک هاب گازی بین‌المللی در ترکیه را مطرح کرد که در قالب آن روسیه امکان انتقال گاز خود به کشورهای ثالث از طریق خاک ترکیه را پیدا می‌کند.

 

شبکه خطوط انتقال گاز روسیه به اروپا موسوم به نورد استریم 1 و 2 اخیرا مورد حمله قرار گرفته و دچار خسارت شده است و روسیه نمی‌تواند از این خطوط برای انتقال گاز استفاده کند. این پیشنهاد با استقبال رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه مواجه شد و گفت که اتحادیه اروپا می‌تواند گاز روسیه را از طریق ترکیه خریداری کند.

پوتین با اشاره به ترکیه به عنوان یکی از قابل اعتمادترین شرکای روسیه در انتقال گاز به اروپا گفت که این مرکز توزیع گاز نه تنها می‌تواند به عنوان بستری برای انتقال گاز استفاده شود، بلکه امکان تعیین قیمت در بستر آن برای گاز و به دور از سیاسی‌کاری هم وجود خواهد داشت.

روسیه هم‌اکنون 44 درصد گاز مصرفی ترکیه را تامین می‌کند و به گفته دونمز، آنکارا هیچ نگرانی برای تامین گاز در فصل زمستان پیش رو ندارد.

منبع: فارس