در حال تقویت بخش‌های فنی برای تبادل برق با روسیه هستیم|استخدام دانشجویان نخبه کشور در دستور کار وزارت نیرو
در حال تقویت بخش‌های فنی برای تبادل برق با روسیه هستیم|استخدام دانشجویان نخبه کشور در دستور کار وزارت نیرو
وزیر نیرو گفت: سنکرون اولیه با شبکه روسیه انجام شده و اقدامات فنی برای سنکرون مشترک شبکه برق بین ایران، آذربایجان، ارمنستان و روسیه انجام می‌دهیم تا بتوانیم با روسیه ارتباط برقی داشته باشیم و این باعث پایداری برق کشور می شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» “علی‌اکبر محرابیان” صبح امروز در حاشیه افتتاح و بازدید از بیست‌و‌دومین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی صنعت برق ایران در جمع خبرنگاران، به استقبال قابل توجه تولیدکنندگان و محققان داخلی از این دوره از نمایشگاه اشاره کرد و گفت: در نمایشگاه بیست‌و‌دوم صنعت برق ایران شاهد حضور شرکت‌ها و نمایندگان برخی از کشورهای خارجی هستیم.

وزیر نیرو در ادامه به حضور فعال شرکت‌های داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان در این دوره از نمایشگاه اشاره کرد و افزود: خوشبختانه دستاورد شرکت‌های داخلی در مقایسه با سال‌های گذشته قابل توجه و بی نظیر است.
وی ضمن ابراز خرسندی از بومی‌سازی و داخلی‌سازی برخی از قطعات این صنعت در کشور گفت: برای نخستین بار شاهد بومی‌سازی تعدادی از قطعات صنعت برق در کشور هستیم که امروز برخی از این قطعات و تجهیزات به مرحله رونمایی رسیدند.
محرابیان با بیان اینکه امروز بیش از ۹۵ درصد قطعات و تجهیزات صنعت برق کشور بومی‌سازی شده است، اظهار داشت: در ابتدای انقلاب اسلامی، کشور تقریباً در این حوزه وابستگی 100 درصدی داشت، به طوری‌که فقط در حوزه تعویض روغن در نیروگاه‌ها کار تخصصی صورت می‌گرفت؛ این در حالی است که امروز بیش از ۹۵ درصد قطعات و تجهیزات در صنعت برق کشور با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و تخصص شرکت‌های دانش‌بنیان، تولید و عرضه می‌شود.
این عضو کابینه دولت در ادامه با بیان این مطلب که امروز صنعت برق کشور روی ریل خوبی قرار گرفته است، اضافه کرد: بی‌تردید این مهم برای از میان برداشتن ناترازی‌های تولید و فراهم ساختن مسیر رشد اقتصادی کشور موثر خواهد بود.
وی به کاربرد بهره‌مندی از تکنولوژی‌های جدید برای بهینه‌سازی مصرف انرژی پرداخت و گفت: هم‌اکنون با مصرف بالای انرژی در بخش خانگی مواجه هستیم که با استفاده از ظرفیت تکنولوژی شاهد بهینه‌سازی مصرف برق در این بخش خواهیم بود و از این حیث تولید برق را برای رشد صنعت و تکنولوژی کشور معطوف می‌کنیم.
محرابیان یادآور شد: در سال‌جاری برای نخستین بار شاهد کاهش مصرف برق در بخش خانگی و عدم خاموشی و قطعی برق در این حوزه بودیم که با صرفه‌جویی در این بخش، مازاد برق به بخش صنعت برای رشد تولید ارائه شد.
وزیر نیرو درباره عملکرد شرکت‌های دانش بنیان گفت: با توجه به نامگذاری سال جاری توسط مقام معظم رهبری با عنوان سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» گفت: کارگروهی به منظور تقویت و حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان تشکیل و ظرفیت‌های قانونی به کار گرفته شده است، با استفاده از این ظرفیت‌ها طرح‌های پژوهشگران جوان ارزیابی می‌شود و طرح‌هایی که به خدمات آنان احتیاج داریم مورد حمایت قرار می‌گیرند. خوشبختانه در بند “ط” تبصره 15قانون بودجه ظرفیت مناسبی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان پیش‌بینی شده است.
وزیر نیرو افزود: همچنین طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته تعداد قابل توجهی از دانشجویان نخبه دانشگاه‌های کشور در رشته‌های برق و رشته‌های مرتبط مانند IT به استخدام وزارت نیرو درخواهند آمد تا از این طریق شاهد رشد روزافزون صنعت برق کشور باشیم.
وی درباره واردات و صادرات برق اظهار داشت: موضوع تبادل برق جزو برنامه‌های اساسی وزارت نیرو است. ما در زمان‌هایی که نیاز به برق بیشتر داریم برق را از کشورهای مختلف وارد می‌کنیم از جمله می‌توان به ترکمنستان، آذربایجان و ارمنستان اشاره کرد؛ همچنین زمانی که کشور برق مازاد دارد، برق را به کشورهای نیازمند صادر می‌کنیم. البته تبادلات برق را همانطور که در قراردادهای سال گذشته داشتیم ادامه می‌دهیم. در مورد روسیه اتصال اولیه انجام شده و هم اکنون مطالعات فنی را برای متصل کردن مشترک برق ایران، آذربایجان، ارمنستان و روسیه انجام می‌دهیم در تلاش هستیم از مسیرهای مختلف بتوانیم با کشور پهناور روسیه ارتباط برقی برقرار کنیم، این امر موجب پایدارسازی برق کشور شده و امکان تامین برق در فصول مختلف را فراهم می‌کند.