ایران به باشگاه صاحبان فناوری تولید ادورانت پیوست
ایران به باشگاه صاحبان فناوری تولید ادورانت پیوست
ادورانت ماده بودارکننده گاز طبیعی و شاخصی برای تشخیص نشتی گاز است که در مسیر خروجی گاز در ایستگاه‌های تقلیل فشار شهری به گاز تزریق می‌شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  یکی از محصولاتی که ایران در عرصه تولید آن به خود کفایی رسیده، ادورانت است که با تولید انحصار خارجی این محصول نیز شکسته شده است.
گفتنی است گاز طبیعی ماده‌ای بی‌رنگ و بی بو است که در صورت نشت بسیار خطرآفرین است؛ بنابراین با افزودن مواد شیمیایی خاصی به نام ادورانت آن را بودار می‌کنند تا در صورت نشت به راحتی بتوان آن را تشخیص داد. قبلا این ماده به خاطر تحریم‌ها وارداتی بوده و با توجه به احتمال تشدید تحریم‌ها نیاز به این ماده بیش از بیش در حوزه گاز کشور و بخصوص شرکت ملی گاز ایران احساس شد تا اینکه ایران با تکیه بر دانش و توان متخصصان داخلی، انحصار کشور‌های خارجی در تولید ادورانت را پایان بخشید و به باشگاه صاحبان فناوری تولید این ماده راهبردی پیوست، بنابراین با افزایش ظرفیت تولید ماده بودارکننده گاز طبیعی، افزون بر تأمین نیاز داخلی، امکان صادرات و ارزآوری نیز برای کشور فراهم شده است.
ادورانت ماده بودارکننده گاز طبیعی و شاخصی برای تشخیص نشتی گاز است که در مسیر خروجی گاز در ایستگاه‌های تقلیل فشار شهری به گاز تزریق می‌شود.
ابراهیم اصالتی، مجری طرح‌های پالایش شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران نیز در این بازدید در تشریح ضرورت پروژه احداث واحد تولید ماده بودارکننده، اظهار کرد:این ماده تا سال ۹۷، از طریق واردات خریداری می‌شد که با توجه به تشدید تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز می‌توان حدس زد که در صورت بومی‌سازی نشدن این فرآیند، امروز با چه مشکلاتی روبه‌رو بودیم. مشارکت متخصصان داخلی در طراحی این واحد راهبردی، سپس احداث واحد تولید ماده ادورانت در پارس جنوبی که از میعانات گازی فاز‌های یک و دو به‌عنوان خوراک استفاده می‌کند، سبب شد ایران به جرگه معدود کشور‌های تولیدکننده این ماده راهبردی بپیوندد و سال‌ها انحصار کشور‌های خارجی در این عرصه شکسته شود.
مجری طرح‌های پالایش شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران درباره پروژه احداث واحد تغلیظ خوراک در تولید ماده بودارکننده گاز و فواید آن، توضیح داد: محل ساخت این پروژه در پالایشگاه سوم مجتمع پارس جنوبی است. مایعات نفتی پالایشگاه سوم پس از تغلیظ مرکاپتان‌های سه و چهار کربنه و انتقال آن به پالایشگاه اول، جایگزین خوراک واحد موجود تولید ادورانت خواهد شد از سویی با اجرای این پروژه، ظرفیت واحد کنونی تولید ادورانت که سالانه ۸۰۰ تن است به ۲ هزار تن می‌رسد و همه نیاز‌های کشور به این ماده راهبردی تامین می‌شود.
اصالتی افزود: اکنون دو مخزن میعانات گازی در قالب الحاقیه در حال ساخت است که قرار است کاندنسیت که مرکاپتان آن جدا شده در داخل این مخازن نگهداری شود.
وی با بیان اینکه احداث مخازن سقف شناور از فعالیت‌های تکمیلی احداث واحد ماده بودارکننده است، گفت: احداث دو مخزن سقف شناور ذخیره میعانات گازی با ظرفیت بیست هزار متر مکعب در مرحله راه اندازی است؛ میعانات شیرین‌شده واحد ادورانت (به دلیل عاری بودن از مرکاپتان)، ارزش افزوده بالاتری نسبت به میعانات پالایشگاه دارند، وارد این دو مخزن می‌شوند. از آنجا که این محصولات مرکاپتان‌زدایی شده‌اند و با کیفیت هستند، می‌توانند در بازار با مبالغ بیشتری معامله شوند و ارزش افزوده بالاتری را به ارمغان می‌آورند.
مجری طرح‌های پالایش شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران یادآور شد: افزون بر دستاورد‌های یادشده، با افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی در پالایشگاه، می‌توان پایداری تولید را تداوم بخشید و پالایشگاه برای فروش یا صادرات فرآورده و محصولات با دشواری روبه‌رو نمی‌شود.