“ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون” هم می تواند سالانه ۱.۵ میلیون مرگ را رقم بزنند!
“ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون” هم می تواند سالانه ۱.۵ میلیون مرگ را رقم بزنند!
نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون در هر غلظتی می‌توانند کشنده باشند و ممکن سالانه ۱.۵ میلیون مرگ و میر پیش از موعد در سراسر جهان را رقم بزنند.

به گزارش«نبض انرژی» در سال 2016، سازمان جهانی بهداشت (WHO) تخمین زد که سالانه بیش از 4.2 میلیون نفر به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در معرض غلظت بالایِ ذرات ریز آلودگی هوا (که در جامعه علمی به عنوان PM 2.5  یا ذرات کمتر از 2.5 میکرون شناخته می‌شود) دچار مرگ پیش از موعد می‌شوند.

با این حال، یک مطالعه جدید به رهبری دانشگاه مک گیل در کانادا نشان می‌دهد که میزان مرگ و میر سالانه جهانی در اثر آلودگی هوا ممکن است به طور قابل توجهی بیشتر از تصور قبلی باشد و خطر مرگ و میر حتی در سطوح بسیار پایین PM 2.5 و در مدت در معرض قرار گرفتن کوتاه نیز افزایش یافته و می‌تواند منجر به بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های تنفسی و همچنین برخی از انواع سرطان‌ها شود.

اسکات ویچنتال، سرپرست این تیم تحقیقاتی در این باره گفت: ما دریافتیم که ذرات کمتر از 2.5 میکرون در فضای باز می‌تواند عامل سالانه 1.5 میلیون مرگ و میر پیش از موعد در سراسر جهان باشد و این ممکن است حتی در غلظت‌های بسیار پایین که مورد توجه نیستند و حتی در زمان تماس بسیار کوتاه نیز صورت بگیرد.

وی متذکر شد: ما در این تحقیق با ترکیب داده‌های سلامت و مرگ و میر برای گروهی متشکل از هفت میلیون کانادایی که در یک دوره 25 ساله با اطلاعاتی در مورد سطوح آلودگی در سراسر کشور جمع‌آوری شده بودند، به این نتیجه رسیدیم. از آنجایی که کانادا کشوری با سطوح پایین PM 2.5 در فضای باز است، مکان مناسبی برای مطالعه اثرات سلامتی در غلظت های پایین است.

منبع: تسنیم