کاهش صادرات نفت عربستان با اجرای قرارداد اوپک پلاس
کاهش صادرات نفت عربستان با اجرای قرارداد اوپک پلاس
طبق گزارش شرکت کپلر، صادرات نفت عربستان حدود ۴۳۰ هزار بشکه در روز معادل ۶ درصد تا اواسط نوامبر نسبت‌به ماه گذشته کاهش یافته است.

به گزارش«نبض انرژی»به نقل از بلومبرگ، عربستان صادرات نفت خام خود را در ماه جاری میلادی در راستای تبعیت از قرارداد اوپک پلاس جهت حمایت از بازار جهانی نفت خام به‌شدت کاهش داده است. طبق گزارش شرکت کپلر، صادرات نفت عربستان حدود 430 هزار بشکه در روز معادل 6 درصد تا اواسط نوامبر نسبت‌به ماه گذشته کاهش یافته است. شرکت ورتکسا کاهش صادرات نفت عربستان را 676 هزار بشکه در روز اعلام کرده‌است.

 طبق گفته یکی از مقامات سعودی، این کشور کاملاً به قرارداد اوپک پلاس که در ماه گذشته امضا شد پای‌بند است. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در ماه گذشته از اوپک به‌خاطر امضای این قرارداد انتقاد کرد و گفت 2 میلیون بشکه در روز کاهش تولید نفت اقتصاد دنیا را به خطر می‌اندازد و به روسیه در جنگ با اوکراین کمک می‌کند. قیمت نفت در این هفته با احتمال کاهش تقاضا حدود 4 درصد کاهش یافته و به 90 دلار در هر بشکه رسیده است.

 عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان در مذاکرات اقلیمی هفته گذشته در مصر ضمن دفاع از این کاهش تولید گفت این طرح برای آرام کردن بی‌ثباتی‌های شدید اقتصادی لازم است. وی گفت ائتلاف اوپک پلاس در مورد تولید محتاطانه عمل می‌کند. عربستان همواره به قرارداد کاهش تولید پایبند بوده و حتی بیش‌از اندازه تولید خود را پایین آورده تا سایر اعضا را هم تشویق به این کار کند.

 صادرات 13 عضو اوپک در نیمه اول ماه جاری میلادی بیش‌از 1 میلیون بشکه در روز کاهش یافته است و انتظار می‌رود همین مقدار هم در نیمه دوم پایین بیاید.

 صادرات نفت عراق در 2 هفته اول ماه نوامبر 308 هزار بشکه در روز معادل 9 درصد کاهش یافته، ولی صادرات کویت تغییری نداشته است. امارات هم 379 هزار بشکه در روز معادل 12 درصد افزایش صادرات ثبت کرده‌است.

 امارات تمایل دارد از ظرفیت جدید تولید خود که سرمایه‌گذاری بسیاری برای آن انجام داده استفاده کند و همین امر باعث مخالفت این کشور با کاهش تولید در سال گذشته شد.

23 عضو اتحاد اوپک پلاس در چهارم دسامبر در وین دیدار می‌کنند تا در مورد سیاست تولید خود برای سال جدید میلادی مذاکره کنند.

منبع: تسنیم