خطر خشکسالی در کمین دیتاسنترهای مایکروسافت و متا
خطر خشکسالی در کمین دیتاسنترهای مایکروسافت و متا
وضعیت خشکسالی در آمریکا وخامت بیشتری پیدا کرده و تاثیر بی حد و اندازه ای در مناطقی گذاشته است که میزبان اینترنت هستند.

به گزارش«نبض انرژی» دیتاسنترها به دلیل مصرف بالای برق، حجم عظیم گرما را از طریق سرورهایشان منتشر می‌کنند. آب ارزان‌ترین و متداول‌ترین روش استفاده برای خنک سازی دیتاسنترها به شمار می‌رود.

به گفته محققان دانشگاه ویرجینیا تِک، در مدت یک روز، یک دیتا سنتر متوسط ممکن است ۳۰۰ هزار گالن آب برای خنک سازی خود مصرف کند که معادل مصرف آب توسط ۱۰۰ هزار خانه است. از هر پنج دیتا سنتر، یک دیتاسنتر از مناطق دچار تنش آبی در غرب آمریکا، آب مورد نیازش را تامین می‌کند.

شرکت متا که سابق بر این با نام فیس بوک شناخته می‌شد، با آگاهی نسبت به ریسک تنش آبی در نیومکزیکو، یک برنامه آزمایشی در دیتاسنتر لوس لوناس اجرا کرد تا رطوبت نسبی را از ۲۰ به ۱۳ درصد کاهش دهد و مصرف آب را کمتر کند. این شرکت از آن زمان، این برنامه را در همه دیتاسنترهای خود اجرا کرده اما مصرف کلی آب توسط متا، همچنان رو به رشد است و یک پنجم از آب مورد نیاز این شرکت در سال گذشته از مناطقی تامین شد که تنش آبی داشتند. متا آب را بازیافت می‌کند و سال گذشته، برای احیای آب بیشتر از میزان مصرف تا سال ۲۰۳۰ هدف گذاری کرد.

مایکروسافت هم تا سال ۲۰۳۰ برای “مثبت آب” شدن، هدف گذاری کرده است. برد اسمیت، رئیس مایکروسافت گفته است: خبر خوب این است که این شرکت سالهاست در این فضا به نوآوری مشغول است؛ بنابراین ما می‌توانیم تقریبا همه آبی که در دیتاسنترهایمان مصرف می‌کنیم را دوباره به چرخه مصرف برگردانیم. در مناطقی که بارندگی دارند مانند شمال غرب پسیفیک که مقر مایکروسافت در سیاتل است، آب باران از سقف جمع آوری می‌شود. در مناطقی که بارندگی وجود ندارد مانند آریزونا، این شرکت تکنیکهای جمع آوری را طراحی کرده‌ است.

هر چند شرکتهایی که دیتاسنتر دارند می‌توانند این اقدامات را انجام دهند اما دیتاسنترهایی که توسط مشتریان متعدد اجاره می‌شوند، توسط شرکتهای سرمایه‌گذاری خصوصی خریداری می‌شوند که به دنبال املاکی با نرخ رشد بالا هستند. در حال حاضر حدود ۱۸۰۰ دیتا سنتر میزبانی کننده سرور در آمریکا وجود دارند و شمار آنها رو به رشد است زیرا یکی از بخشهایی به شمار می‌روند که سوددهی بالایی برای سرمایه‌گذاران دارند.

بر اساس گزار شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی، اما ریسک خشکسالی در آمریکا بدتر می‌شود. بیش از نیمی از آمریکا (۵۰.۴۶ درصد) و بیش از ۶۰ درصد از ۴۸ ایالت این کشور، در وضعیت خشکسالی بسر می‌برند که ۹ درصد افزایش نسبت به یک ماه پیش نشان می‌دهد.

منبع: ایسنا