حمایت تمام قد از سازندگان داخلی صنعت نفت| صادرات کالا و خدمات باید با نوآوری شرکت‌ها صورت گیرد
حمایت تمام قد از سازندگان داخلی صنعت نفت| صادرات کالا و خدمات باید با نوآوری شرکت‌ها صورت گیرد
مدیر پشتیبانی ساخت و تأمین کالای شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه ایجاد کارگروه برای همکاری می‌تواند استاندارد‌های فنی، مالی و پرداختی را مشخص کند و در مسیر این همکاری ما در کنار سازندگان هستیم و تمام قد از آن‌ها پشتیبانی می‌کنیم، گفت: سازندگان باید برای حضور در دیگر کشور‌ها به بلوغ فناورانه برسند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  استفاده از توانمندی ساخت داخل یکی از موضوعات کلیدی و مورد بحث مسئولان به ویژه رهبر انقلاب است که ایشان مدام براین موضوع تأکید دارند. ساخت تجهیزات کلیدی در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی در زمان اوج تحریم‌ها شتاب گرفت به گونه‌ای که برخی از قطعات مهم در این صنایع توسط سازندگان داخلی با دانش بومی طراحی و تولید شد.
براساس این گزارش هم اکنون اکثر تجهیزات و قطعات در این صنعت کاربردی شده است.

همچنین شرکت‌دانش بنیان با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت نفت توانستند گام‌های مهمی را در این عرصه بردارند تا جاییکه این شرکت‌ها در حوزه ساخت قطعات به بلوغ کامل رسیدند.‌ می‌توان گفت در حال حاضر ایران به خودکفایی ۸۵ درصدی در ساخت تجهیزات موردنیاز صنعت نفت، گاز و پتروشیمی رسیده است. این خودکفایی تنها در زمینه دستیابی به ساخت و تولید تجهیزات نیست و امروز شرکت‌های داخلی به دانش فنی تولید تجهیزات نیز دست یافته‌اند، به‌طوری که همه مراحل طراحی، مهندسی، ساخت و نصب آن‌ها از سوی متخصصان داخلی انجام می‌شود. این دستاورد‌ها به‌واسطه بخش‌های تحقیق و توسعه در شرکت‌های ایرانی به‌دست آمده است.

همچنین از بزرگ‌ترین دستاورد‌های صنعت نفت کشورمان در بخش ساخت داخل در دهه‌های اخیر را می‌توان اقدام به شناسایی ۱۰ خانواده بزرگ کالا‌های مورد نیاز این صنعت دانست که با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان تاکنون بسیاری از آن‌ها بومی‌سازی شده است.

در همین راستا، برزو قنبری با همراهی مهدی فکور، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، در نشست با سازندگان داخلی به‌منظور بررسی فرصت‌های تازه کسب و کار با بیان اینکه حوزه ساخت داخل در دوره تازه دچار تحول شده است، گفت: برای ۱۴ مگاپروژه ساخت داخل مصوبه هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت ایران دریافت شده است و به‌زودی در رویدادی جزئیات آن به‌اطلاع همه می‌رسد.

وی از تداوم شیوه‌نامه ساخت بار اول یاد کرد و گفت: هر سازنده‌ای می‌تواند کالا یا تجهیز ساخت بار اول خود را پیشنهاد کنند و ما پس از بررسی در مدیریت تدارکات و امور کالا و بررسی آن در وزارت نفت آن را در کارگروه ساخت بار اول بررسی و نهایی می‌کنیم.

مدیر پشتیبانی ساخت و تأمین کالای شرکت ملی نفت، کارگروه ساخت بار اول را تشریح کرد و گفت: این کارگروه که از سوی وزیر نفت تشکیل شده و مدیریت تدارکات و امور کالا دبیر آن است، ضمن ثبت کالا در سامانه، پیگیری و پایش آن را انجام می‌دهد.

قنبری به‌موضوع صادرات خدمات و کالا اشاره کرد و افزود: در این‌باره شرکت‌ها باید به بلوغ فناورانه دست یابد تا طرف مقابل پذیرای کالا و خدمات آن‌ها باشند.

وی در تشریح این موضوع گفت: به‌طور مثال سازندگان به‌لحاظ فناورانه یا زمان ساخت کالا یا کیفیت ساخت برتری داشته باشند که پذیرنده کالا برای این همکاری مجاب شود.

مدیر پشتیبانی ساخت و تأمین کالای شرکت ملی نفت ایران، به پیشگامی برخی شرکت‌ها در این حوزه اشاره و تصریح کرد: هم‌اکنون بسیاری از سازندگان به‌راحتی با روسیه همکاری می‌کنند و حتی برای این همکاری و نحوه بازپرداخت شیوه‌نامه‌هایی فارغ از وزارت نفت و دولت تعریف کرده‌اند.

قنبری افزود: سازندگان در زمینه کاتالیست، فیتینگ‌ها و بعضی انواع لوله با شرکت‌های روس همکاری دارند.

وی تعریف شیوه‌نامه برای همکاری با دیگر کشور‌ها در زمینه صدور کالا و خدمات را لازم دانست و گفت: همکاری سازندگان با شرکت‌های خارجی بسیار مهم است و باید شرکت‌ها در این زمینه خود ابتکار عمل داشته باشند و برخی از شرکت‌ها حتی اقدام به استفاده از سرمایه‌گذار روس کرده‌اند، اقدامی که ممکن بود با اراده وزارت نفت محقق نشود.

مدیر پشتیبانی ساخت و تأمین کالای شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه به‌باور من فضای خوبی برای حضور سازندگان در کشور‌های دیگر وجود دارد؛ تا همین اواخر امکان همکاری با روس‌ها در این حوزه وجود نداشت، اما اکنون ما در تعهد‌ها خود با روس‌ها قید می‌کنیم که خرید کالا بدون انتقال فناوری میسر نیست.

قنبری در پایان گفت: ایجاد کارگروه برای همکاری می‌تواند استاندارد‌های فنی، مالی و پرداختی را مشخص کند و در مسیر این همکاری ما در کنار سازندگان هستیم و تمام قد از آن‌ها پشتیبانی می‌کنیم.