این قصه پایان ندارد؟
این قصه پایان ندارد؟
روز جمعه هفته گذشته تصاویر و ویدئوهایی در فضای مجازی منتشر و عنوان شد که نیروگاه حرارتی شازند در حال استفاده از مازوت است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»تا امروز هیچ مسئولی در استان مرکزی در این خصوص واکنش نشان نداده است.

در همین راستا طی تماس تلفنی با علیرضا محرابیان رییس اداره امور آزمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ماجرا را جویا شدیم که وی اعلام کرد، صبح روز یکشنبه ۲۲ آبانماه جلسه ای در این راستا برگزار شد، اما بیان جزئیات این جلسه را به فعالان محیط زیست حاضر در این جلسه واگذار کرد.

براساس شواهد، نیروگاه در حال حاضر به صورت کامل گازسوز نیست

علیرضا محرابیان، در خصوص تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی و استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه حرارتی شازند با اشاره به برگزاری جلسه ای با حضور فعالین محیط زیست و مسئولین نیروگاه، اظهار کرد: در این جلسه راهکارهایی در خصوص نیروگاه شازند  کاهش آلودگی دستگاه های مختلف مطرح شد.

وی در خصوص تایید یا تکذیب استفاده از مازوت در نیروگاه شازند بیان کرد: نیروگاه به صورت رسمی اعلام نکرده که استفاده از مازوت را آغاز کرده است اما چیزی که شواهد نشان می دهد این است که در حال حاضر به صورت کامل گازسوز نیست.

محرابیان با اشاره به اینکه محیط زیست استان هنوز بازدیدی از روند مصرف سوخت نیروگاه انجام نداده، گفت: این اداره کل به صورت دوره ای از نیروگاه بازدید دارد و سوخت آن را مورد ارزیابی و اندازه گیری قرار می دهد، اما در حال حاضر زمان این بررسی فرا نرسیده است.

نیروگاه برای توسعه عجله دارد ولی برای رفع آلایندگی نه!

یکی از فعالان محیط زیست استان مرکزی که در جلسه روز یکشنبه حضور داشته گفت: طبق شواهد موجود، برآورد می شود که نیروگاه در حال سوزاندن مازوت است و محیط زیست نیز باید سریعا از این واحد صنعتی بازدید داشته باشد و در این خصوص که تا امروز موضوع را بررسی نکرده و بازدیدی از این نیروگاه نداشته باید پاسخگو باشد.

حمید اخوان بیان کرد: در جلسه روز یکشنبه موضوع خاصی مطرح نشد، عنوان جلسه ارائه راهکارهای کاهش آلودگی نیروگاه حرارتی شازند بود و کارشناسان فنی ادارات مختلف حضور داشتند که مباحث و ابعاد فنی مسئله مورد ارزیابی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه استان تعهدی ندارد که برای کاهش آلودگی نیروگاه راهکار ارائه کند، افزود: هر صنعتی طبق قانون باید خروجی و سوخت استاندارد داشته باشد و اگر توان تامین این خروجی و سوخت استاندارد را ندارد باید خود اقدام به رفع آلودگی کند چراکه مسئولیت ایجاد و رفع آلودگی متوجه صنعت تولیدکننده آلودگی است.

اخوان با تاکید بر اینکه در مسئله آلودگی نیروگاه حرارتی شازند و رفع آن، استان حسن نیت خود را نشان داده و به دنبال راهکار برای کاهش این آلودگی است، گفت: مهمترین مسئله در جلسه یاد شده، عدم حضور مسئولان و کارشناسان نیروگاه حرارتی شازند بود و این رفتار نشان داد که نیروگاه هم تمایل و اراده ای نسبت به رفع مشکل آلودگی خود ندارد و زمانی که نیروگاه خود علاقه ای به رفع آلایندگی خود ندارد، استان چرا باید چنین لطفی را به این مجموعه صنعتی داشته باشد و وقت دستگاه های اجرایی، کارشناسان فنی و فعالان محیط زیست را صرف کاری کند که وظیفه نیروگاه است؟

وی تصریح کرد: نیروگاه در طول سال های اخیر تکالیف قانونی خود درخصوص استانداردسازی خروجی های خود را به انجام نرسانده است. برای پروژه طرح توسعه، همه ارکان این مجموعه دست به کار می شوند تا مجوزهای لازم اخذ شود چراکه در این طرح منافع مادی وجود دارد، اما برای رفع آلایندگی و مسئولیت های قانونی خود در حفظ سلامت شهروندان هیچ اقدامی انجام نمی دهد و حتی زحمت حضور در جلسه را نیز به خود نمی دهند.

این فعال محیط زیست در استان مرکزی با بیان اینکه این عدم تمایل و رغبت نیروگاه به رفع آلایندگی تا حدی است که هر سال زودتر از سال قبل مازوت سوزی را آغاز می کند.

وی معتقد است که این مجموعه در حوزه مازوت سوزی در رقابت با دیگر استان ها و نیروگاه های کشور است و هر سال زودتر به سمت استفاده از مازوت حرکت می کند تا در پایان سال به دلیل تامین بیشتر برق، مشمول ارتقای جایگاه شود.

اخوان مشکل فعلی استان مرکزی در آلودگی هوای اراک را دغدغه مند نبودن نیروگاه نسبت به رفع آلایندگی دانست و گفت: متاسفانه شاهدیم که مسئولان نیروگاه هیچ راهکاری ارائه نمی کنند و اقدامی را اجرایی نمی کنند و نیروگاه شازند جزو اولین نیروگاه های مازوت سوز کشور به شمار می رود و اهمیتی به سلامت اجتماعی نمی دهد و اینجاست که تفاوت مسئولان در استان های مختلف مشخص می شود.

مازوت سوزی را به رسمیت نمی شناسیم

اخوان تاکید کرد: در جلسه روز یکشنبه فعالان محیط زیست صراحتا اعلام کردند که سوزاندن یک لیتر مازوت در اراک و شازند را مجاز نمی دانند و مسلما با چنین موضعی لزومی بر ارائه راهکار وجود ندارد، فعالان محیط زیست تنها به دنبال اجرای قانون هوای پاک، بویژه ماده ۱۲ و ۱۳ هستند و به هیچ وجه مازوت سوزی را به رسمیت نمی شناسند.

وی با بیان اینکه برای مازوت سوزی با آلودگی کمتر هیچ راهکار فنی وجود ندارد و تنها باید استفاده از این سوخت متوقف شود، افزود: برخی از کارشناسان اعلام می کنند که می توانیم مازوت را با ماده ای دیگر مانند مازوت بدون گوگرد ترکیب کنیم تا آلودگی کمتر شود، در حالی که این راهکارها اجرایی نیست.

ایستادگی و اصرار مسئولان بالاخره موثر واقع می شود

اخوان اظهار کرد: انتظار می رود که مدیران استان به جد برای اجرای قانون ایستادگی کنند، شاید این ایستادگی به قیمت استعفا یا تغییر آنها تمام شود، اما سلامت مردم شوخی بردار نیست و نباید زیر بار حرف غیر اصولی رفت. اگر هر مدیری در جایگاه خود برای اجرای قانون اصرار کند، قطعا این رفتار در جایی موثر واقع می شود.

وی تصریح کرد: فعالان محیط زیست استان برای جلوگیری از مازوت سوزی در نیروگاه حاضر به دادن هر هزینه ای هستند و در مقابل، مسئولان نیز باید برای تحقق قانون پای کار باشند و هزینه بدهند. مدیرکل جدید محیط زیست استان نیز باید در این موضوع محکم بایستد، اینکه به تازگی سکان محیط زیست استان را به دست گرفته اند نباید بهانه ای برای کوتاه آمدن در مسئله مازوت سوزی باشد.

اخوان تاکید کرد: سلامت مردم بازیچه تغییرات مدیریتی نیست، سال گذشته، بدنبال همین بهانه های مدیریتی جلوی کار گرفته نشد. فرماندار اراک اعلام کرد که به تازگی مدیریت را به دست گرفته ام اجازه دهید تا بررسی کنیم و همین بهانه باعث شد که سال گذشته ۴۷۰ میلیون لیتر مازوت در نیروگاه حرارتی شازند سوزانده شود، این میزان مصرف مازوت نتیجه وقت دادن به مدیران است ولی  امسال این اجازه را نمی دهیم.

مدیرکل جدید محیط زیست به مسئله مازوت سوزی نیروگاه ورود کند

این فعال محیط زیست تصریح کرد: مدیرکل جدید محیط زیست استان از همین امروز باید با جدیت تمام به مسئله مازوت سوزی نیروگاه ورود کند، میزهای مدیریتی ارزشی ندارد که برای حفظ آن در مسئله حفظ جان شهروندان کوتاه بیاییم. باید به هر قیمتی جلوی مازوت سوزی در نیروگاه شازند گرفته شود.

نیروگاه حرارتی شازند سال گذشته از ۲۷ آذرماه مازوت سوزی را آغاز کرد، اما امسال پا را فراتر گذشته و یک ماه زودتر بر مدار مازوت سوزی قرار گرفته است در حالی که هنوز سرمایی در کشور غالب نشده است که با کمبود گاز روبرو شویم .

نکته قابل تامل و تعجب در روزهای اخیر این است که محیط زیست استان مرکزی هنوز برای تعیین صحت و سقم موضوع مازوت سوزی در نیروگاه شازند بازدید میدانی و ارزیابی شرایط را انجام نداده است.

وی نکته مهمتر اینکه عدم برخورد مسئولان با چنین اقداماتی، به خطر افتادن سلامت جامعه و واکنش فعالان محیط زیست و مردم را به همراه خواهد داشت.

منبع: ایسنا