حجم آب سد قشلاق سنندج ۲۰ میلیون مترمکعب کاهش یافت
حجم آب سد قشلاق سنندج ۲۰ میلیون مترمکعب کاهش یافت
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان گفت: سد قشلاق سنندج در حال حاضر ۴۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره دارد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ میلیون مترمکعب کمتر است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»آرش آریانژاد، با بیان اینکه مشکلی بابت تامین آب شرب در سنندج نداریم، اظهار داشت: چندین منبع پدافندی برای تامین آب شرب سنندج پیش‌بینی و اجرا شده است.

وی اضافه کرد: سنندج یکی از معدود شهرهای کشور است که از لحاظ برنامه‌های پدافندی از چندین منبع از ظرفیت تامین آب شرب برخوردار است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان افزود: ایستگاه پمپاژ اضطراری تیرگران برای مواقع اضطراری وارد فاز اجرایی شده که یک طرح ابداعی و منحصر به فرد است و تاکنون در هیچ استانی چنین طرحی اجرا نشده است.

آریانژاد یادآور شد: پروژه دیگر که به عنوان پدافندی و برای مواقع اضطراری پیش‌بینی شده، احداث ایستگاه پمپاژ پل‌شیخ است، هر چند سال‌ها این ایستگاه پمپاژ متروکه بود ولی با پیگیری‌های مجموعه آب استان و با اعتبار جهشی که از وزارت نیرو دریافت شد، این ایستگاه پمپاژ هم در مدار بهره‌برداری قرار گرفته که در شرایط بحرانی می‌تواند بدون هیچ مشکلی آب شرب شهروندان را تامین کند.

وی ادامه داد: یکی از مطالبات سنندجی ها، استفاده از آب شرب سالم و پایدار است که با اجرای سامانه انتقال آب از سد آزاد به تصفیه خانه‌های شماره یک و ۲ سنندج، مشکل طعم و بوی بد آب نیز به زودی برطرف می شود.

سامانه انتقال آب سد آزاد به سنندج  به مرحله پایانی رسیده و اکنون در حال آزمایش است.

سد قشلاق که در سال ١٣۵٨ با ظرفیت ۲۲۴ میلیون مترمکعب در ١٢ کیلومتری سنندج به بهره برداری رسید منبع اصلی تامین کننده آب شرب و همچنین کشاورزی سنندج است اما با گذشت زمان و به دنبال توسعه شهر سنندج و روستاهای اطراف در کنار عدم کنترل مناسب پساب‌های شهری، کشاورزی و صنعتی در حوضه بالا دست سد، مواد مواد مغذی و ته نشست در داخل سد جمع و باعث تغییر طعم و بوی آب شرب شهر شد به طوری که در حال حاضر امکان استفاده از آب این سد برای تامین نیازهای شهری غیرممکن شده است.

منبع: ایرنا