مخالفت برخی کشورها با ذکر هدف محدود کردن گرمایش جهانی در متن COP۲۷
مخالفت برخی کشورها با ذکر هدف محدود کردن گرمایش جهانی در متن COP۲۷
ایالات متحده اعلام کرد: برخی از کشورها با گنجاندن هدف "جلوگیری از افزایش بیش از ۱.۵ درجه سانتیگرادی دما" در متن رسمی نشست آب و هوایی سازمان ملل موسوم به COP۲۷ مخالفت کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»”جان کری” نماینده ویژه ایالات متحده در امور آب و هوایی روز گذشته (شنبه) در کنفرانسی گفت: چند کشور در برابر گنجاندن هدف جهانی برای محدود کردن گرمایش جهانی به ۱.۵ درجه سانتیگراد در متن رسمی COP۲۷ در مصر مقاومت کرده اند.

جان کری در پاسخ به پرسشی درباره مخالفت برخی دولت‌ها با ذکر هدف جلوگیری از افزایش بیش از ۱.۵ درجه سانتیگرادی دما گفت: کاملا درست می گویید. کشورهای بسیار کمی وجود دارند اما همین کشورها موضوع عدم ذکر این اصطلاح را مطرح کرده اند.

دولت‌های جهان در سال ۲۰۱۵ در جریان نشست سران سازمان ملل در فرانسه توافق کردند تا تلاش شود میانگین افزایش دمای جهانی به ۱.۵ درجه سانتیگراد محدود شود؛ توافقی که توافقنامه پاریس نام گرفت و به عنوان یک پیشرفت در بلندپروازیِ بین المللی آب و هوایی تلقی شد.

هرچند از آن زمان، روند انتشار گازهای گلخانه ای همچنان در حال افزایش است و کارشناسان بر این باورند که جهان در معرض خطر از دست دادن این هدف است. عبور از آستانه ۱.۵ درجه سانتیگراد، بدترین پیامدهای گرمایش جهانی را به دنبال دارد.

در حال حاضر، جهان بیش از ۱.۱ درجه سانتیگراد نسبت به دمای متوسط ​​قبل از دوران صنعتی شدن گرم شده که باعث ایجاد شرایط شدید آب و هوایی شده و ضررهای اقتصادی جدی را به همراه دارد.

به گزارش روزنامه هندو، بسیاری از کشورهای در حال توسعه خواستار ایجاد صندوق “زیان و خسارات” شده‌اند که بر اساس آن به کشورهایی که در تلاش برای مقابله با بلایا و بازسازی خسارت‌ها هستند، کمک شود. هرچند جان کری گفته است که ایالات متحده از ایجاد چنین صندوقی حمایت نخواهد کرد و معتقد است باید از پلتفرم های موجود استفاده شود.