توانایی اروپا برای اجتناب از کمبود گاز در انتظار آزمون زمستانی
توانایی اروپا برای اجتناب از کمبود گاز در انتظار آزمون زمستانی
ذخایر گاز اروپا با آماده شدن این منطقه برای فصل سرما و احتمال مختل شدن عرضه روسیه از طریق خط لوله، پر شده و از هدف گذاری دولت‌های اروپایی فراتر رفته اما اروپا پیشرفت اندکی در کاهش مصرف داشته و این امر ممکن است باعث شود در موج سرمای طولانی و توقف عرضه روسیه، با کمبود تامین گاز روبرو شود.

به گزارش«نبض انرژی» ذخایر گاز اتحادیه اروپا و انگلیس تا دوم نوامبر به ۱۰۷۱ تراوات ساعت در مقایسه با میانگین ۱۰ ساله ۹۲۸ تراوات ساعت رسید.

انباشت گاز از ابتدای آوریل، سریع‌ترین روند را داشته و رشد ذخایر در پاییز همچنان ادامه داشت. طبق آمار انجمن زیرساخت گاز اروپا، سطح ذخایر در دومین رکورد بالا برای این وقت از سال قرار دارند و افزایش بیشتری پیدا خواهند کرد. مخازن ساحلی ۹۵ درصد در مقایسه با میانگین فصلی ۱۰ ساله ۹۸ درصد، پر هستند.

به علاوه، صف کشتی‌های حامل ال‌ان‌جی در شبه جزیره ایبریا و شمال غرب اروپا شکل گرفته که منظر لنگر انداختن و قیمتهای بهتر برای تخلیه بار خود هستند. این کشتی‌ها در واقع مخازن گاز شناور هستند و نشان می‌دهد ذخایر بسیار بالاتر از آمار روزانه‌ای هستند که گزارش شده‌اند.

موجودی بالا و کمبود فضای ذخیره سازی ساحلی، روی قیمت گاز برای تحویل در نوامبر و دسامبر تاثیر گذاشته است. بهای معاملات آتی گاز برای تحویل در دسامبر از ۳۵۰ یورو به ازای هر مگاوات ساعت در اواخر اوت، به ۱۲۰ یورو کاهش یافته است.

نابودی تقاضا؟

پیشرفت به سوی دومین بخش بسته امنیت گاز که مورد موافقت مقامات اتحادیه اروپا قرار گرفته و مصرف را زمستان امسال ۱۵ درصد کاهش می‌دهد، چندان چشمگیر نبوده است.

هفت کشور شامل آلمان، ایتالیا، فرانسه، هلند، اسپانیا، بلژیک و لهستان ۸۰ درصد از کل مصرف گاز اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهند. طبق آمار مقدماتی یورواستات، مجموع مصرف گاز این کشورها در اوت و سپتامبر، ۱۳ تا ۱۴ درصد پایین میانگین پنج ساله بوده است. اما این نتیجه تعطیلی تولید صنعتی و گرمی غیرمعمول هوا در نیمه اول سپتامبر که تقاضای گرمایشی را به تاخیر انداخت، بوده است. مصرف در بسیاری از کشورها پایین میانگین پنج ساله و ۱۰ ساله بوده است اما کاهش الزامی تقاضا از سوی کاربران غیرصنعتی، بر اساس دمای هوا، اندک بوده است.

آزمون واقعی زمانی آغاز می‌شود که دمای هوا سردتر خواهد شد. مصرف گاز در ژانویه معمولا دو و نیم برابر ژوئیه است.

بر اساس گزارش رویترز، مصرف فصلی بیشتر تحت تاثیر تقاضای گرمایشی بخش مسکونی، تجاری و صنعتی بوده و ارتباطی به تقاضای صنعتی نداشته است بنابراین کاهش متناسب، مستلزم تغییرات رفتاری عمیق‌تر و گسترده‌تر است. با وجود تدابیر برجسته و نمادین که برای کاهش مصرف گاز در ساختمان‌های دولتی صورت گرفته است، تمایل خانوارها و کسب و کارها برای کاهش مصرف گاز هنوز معلوم نیست. اگر کاهش قابل توجه تقاضا اتفاق نیافتد، ذخایر گاز در زمان اوج سرما در دسامبر و ژانویه، به سرعت کاهش پیدا خواهند کرد.

منبع: ایسنا