انتشار شیوه‌نامه‌ “سنجش تعهداتِ دستیابی به کربن صفر” در COP27
انتشار شیوه‌نامه‌ “سنجش تعهداتِ دستیابی به کربن صفر” در COP27
یک گروه کارشناسی سازمان ملل، شیوه‌نامه‌ای را برای سنجش اعتبار تعهدات مقام‌های محلی و شرکت‌ها نسبت به کاهش انتشار گازهای‌های گلخانه‌ای به سطح کربن صفر منتشر کرده‌ است.

به گزارش«نبض انرژی» این گروه روز گذشته (سه‌شنبه) در اجلاس تغییرات آب‌وهوایی COP27 در مصر این شیوه‌نامه را منتشر کرد.

سازمان ملل این گروه را تشکیل داده تا معیارهایی را برای ارزیابی اهداف انتشاردهندگان غیردولتی جهت دستیابی به کربن صفرخالص تا سال ۲۰۵۰ میلادی تدوین کند.

این گروه کارشناسی توصیه می‌کند که “انتشاردهندگان غیردولتی باید ظرف یک‌ سال از زمان اعلام تعهدات، اهداف اولیه خود را تعیین کرده و در اولین مجموعه تعهدات خود برای سالِ ۲۰۲۵، اهداف کوتاه مدت پنج ساله یا کمتر داشته باشند.”

این گروه همچنین می‌گوید: این اهداف باید شامل کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در کلیه چرخه تولید و فعالیت‌های انتشاردهندگان باشد.

در مورد دولت‌های محلی، این اهداف باید تمامی موارد انتشار گازهای گلخانه‌ای در شهرها و مناطق را در بر بگیرد.

گروه کارشناسی سازمان ملل همچنین توصیه می‌کند که انتشاردهندگان غیردولتی باید برای شفاف سازی بیشتر، هر ساله داده‌های مربوط به انتشار گازهای‌ گلخانه‌ای، اهداف کربن صفر و برنامه‌های اجرا و حرکت در جهت تحقق این اهداف را اعلام کنند.

به گزارش شبکه ان اچ کی، همچنین در شیوه‌نامه این گروه اضافه شده است که انتشاردهندگان غیردولتی باید میزان کاهش انتشاری که به تایید طرف‌های سوم مستقل رسیده باشد را گزارش کرده باشند.

منبع: ایسنا