افزایش ۹۰ درصدی صورت‌حساب‌های انرژی در اروپا نسبت‌به سال گذشته
افزایش ۹۰ درصدی صورت‌حساب‌های انرژی در اروپا نسبت‌به سال گذشته
صورت‌حساب گاز طبیعی در اروپا ۱۱۱ درصد طی یک‌سال گذشته افزایش‌یافته و قیمت برق به‌طور متوسط ۶۹ درصد بالا رفته‌است. روی‌هم‌رفته، صورت‌حساب گاز و برق در اروپا ۹۰ درصد طی یک‌سال گذشته افزایش‌یافته است.

به گزارش«نبض انرژی»به نقل از اویل پرایس، اطلاعات شاخص قیمت انرژی خانواده که قیمت انرژی را در پایتخت 33 کشور اروپایی به‌صورت ماهانه بررسی می‌کند نشان می‌دهد قیمت برق و گاز در سراسر اروپا روبه‌افزایش است و صورت‌حساب‌ها در اکثر پایتخت‌های اروپایی نسبت‌به سال گذشته دو برابر شده‌اند.

طبق این اطلاعات، صورت‌حساب گاز طبیعی در اروپا 111 درصد طی یک‌سال گذشته افزایش‌یافته و قیمت برق به‌طور متوسط 69 درصد بالا رفته‌است. روی‌هم‌رفته، صورت‌حساب گاز و برق در اروپا 90 درصد طی یک‌سال گذشته افزایش‌یافته است.

اداره آمار اروپا طبق این اطلاعات اعلام کرد افزایش قابل‌توجه قیمت انرژی نسبت‌به سال گذشته عوامل متعددی داشته‌است از جمله: افزایش تقاضا به‌دنبال بهبودی از بحران کرونا، شرایط غیرمعمول جوی، قیمت بسیار بالای گاز طبیعی و مجوزهای تولید بالای دی‌اکسیدکربن

بالا رفتن صورت‌حساب انرژی مشکلاتی برای دولت‌های اروپایی به وجود آورده‌است. اعتصاب‌ها و اعتراضات روبه‌ گسترش هستند و نارضایتی از سیاست‌های انرژی افزایش یافته‌است. هزینه زندگی در بسیاری از مناطق اروپا به‌خاطر بحران انرژی بالا رفته و به‌نظر می‌رسد این بحران با اجرایی شدن تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه واردات نفت و سوخت روسیه شدیدتر شود.

طبق گزارش اداره آمار اروپا، قیمت انرژی در برخی مناطق این قاره به رکوردهای جدیدی رسیده و در برخی دیگر از مناطق حداقل در ماه اکتبر پایین آمده‌است. اما این خبر چندان‌که به‌نظر می‌رسد خوب نیست. کاهش قیمت انرژی نتیجه مداخله دولت مثل اعطای یارانه‌های انرژی بوده‌است.

دولت‌های اروپایی بسته‌های کمکی برای کاهش فشار مالی بر خانواده‌ها و کسب‌وکارها و جلوگیری از نارضایتی بیشتر معرفی کرده‌اند. آلمان به‌تنهایی 200 میلیارد یورو برای این اقدامات هزینه کرده که شامل تعیین سقف انرژی برای مصرف‌کنندگان هم می‌شود.

منبع: تسنیم