حفاظت از ترانس‌های برق با دستگاه تولیدشده از سوی دانش‌بنیان‌ها
حفاظت از ترانس‌های برق با دستگاه تولیدشده از سوی دانش‌بنیان‌ها
گروهی از مهندسان یک شرکت دانش‌بنیان با ارتقای فناوری‌های موجود، دستگاهی را برای کنترل ولتاژ در ترانس‌های برق در صنعت برق به تولید رساندند.

به گزارش«نبض انرژی»خیرالله حدیدی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: این مجموعه دانش‌بنیان در حوزه ایجاد فناوری‌های پیشرفته در صنعت برق کشور فعالیت دارد و یکی از محصولات ما “تپ چنجر” یا تولید دستگاه تغییر ولتاژ برق در ترانس‌ها است که در صنعت برق کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ترانسفورماتورها را از اجزای اصلی سیستم‌های قدرت دانست که وظیفه اصلی آنها تغییر سطح ولتاژ است و ادامه داد: با نصب تپ چنجر بر روی ترانس می‌توان ولتاژهایی با سطوح مختلف را دریافت کرد. در واقع با تغییر تعداد دور سیم‌پیچ در ترانسفورماتورها می‌توان ولتاژ خروجی را تنظیم کرد و این کار را در ترانسفورماتورها، تپ چنجرها به عهده دارند.

حدیدی خاطر نشان کرد: فناوری تغییر ولتاژ در ترانسفورماتورهای مورد استفاده در صنعت برق، نسبتاً قدیمی است و در یک قرن اخیر تفاوت زیادی نداشته است و تپ چنجرهای کلاسیک مانند سیستم مشابه مورد استفاده در خودروها عمل می‌کنند که این فناوری اشکالاتی نیز دارد. حدود یک سوم انفجارهای ترانس‌های برق مربوط با اختلال عملکرد تپ چنجرها است، زیرا عمل سوئیچینگ را به صورت تمام مکانیکی، فنری و بسیار سریع انجام می‌دهند. در این فرایند بسیاری اوقات گیرهای مکانیکی حادث می‌شود.

به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی معاونت علمی ریاست‌جمهوری، مدیر عامل این شرکت یادآور شد: ما در این شرکت موفق شدیم محصولی با فناوری جدید و متفاوت از نمونه کلاسیک مورد استفاده در صنعت برق تولید کنیم که اشکالات نمونه قبلی را ندارد و بسیار روانتر کار می‌کند.

به گفته وی، سامانه‌های پیشرفته ترانسفرماتور در همکاری با نهادهای دولتی و یک شرکت بخش خصوصی در حال تولید است.