کدام فناوری ناجی شهرها در تغییرات آب‌ و هوایی است؟
کدام فناوری ناجی شهرها در تغییرات آب‌ و هوایی است؟
اگرچه شهرها تنها سه درصد از سطح زمین را پوشش می‌دهند اما ۷۰ درصد از گازهای گلخانه‌ای جهان را تولید می‌کنند. البته ۸۰ درصد از آن‌ها با تاثیرات شدید تغییرات آب‌وهوایی مواجه هستند و راه‌ حل‌های نوآورانه می‌تواند چشم‌انداز محافظت در برابر حوادث شدید ارائه کند.

به گزارش«نبض انرژی»به نقل از ویفروم، شهرها در مقابله با تغییرات آب‌وهوایی اهمیت بسیاری دارند. امروز بیش از نیمی از بشریت در شهرها زندگی می‌کنند و تا سال ۲۰۵۰ نیز پیش‌بینی می‌شود هفت نفر از هر ۱۰ نفر شهرنشین باشد. بنابراین برای آماده‌سازی شهرها باید به تغییرات آب‌ و هوایی اندیشید.

گزارش‌ها نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۲ چهار شهر از پنج شهر جهان با خطرات آب‌وهوایی قابل‌ توجهی مانند گرمای شدید، بارندگی شدید، خشکسالی و سیل مواجه هستند. در این گزارش آمده است یک‌چهارم آن‌ها انتظار دارند شدت و فرکانس این خطرات تا سال ۲۰۲۵ افزایش یابد و تقریبا از هر سه نفر یک نفر را با تهدیدات آب‌وهوایی شدید مواجه خواهد کرد که حداقل ۷۰ درصد جمعیت آن‌هاست.

اما تقریبا دوسوم شهرها در حال برداشتن گام‌هایی برای سازگاری با تغییرات اقلیمی هستند و اقدامات انجام شده مزایایی مانند بهبود کیفیت هوا، ایجاد شغل، بهبود وضعیت اجتماعی و افزایش تنوع‌ زیستی داشته است و این اقدامات می‌تواند تغییرات بزرگی را ایجاد کنند.

محققان اظهار کردند: نوآوری‌هایی ابداع شده که می‌تواند تغییرات آب‌وهوایی را مهار و به شهرها کمک کند برای تغییرات آب‌وهوایی آماده شوند که در ذیل برخی از آن ارائه شده است.

پشت‌ بام‌های هوشمند

این نوآوری با جذب آب در یک لایه ویژه روی سقف‌های مسطح، از سیلاب‌های شهری جلوگیری و از آب برای خنک‌ کردن ساختمان‌ها در طول دوره‌های گرمای بیش از حد استفاده می‌کند. این رویکردی است که به‌ طور موفقیت‌آمیزی در ایالات‌ متحده و اروپا استفاده شده و در تهیه غذا و ایجاد مکان‌های طبیعی اهمیت بسیاری دارد.

دیوارهای دریایی زنده

تعداد ۵۷۰ شهر ساحلی با جمعیتی بالغ بر ۸۰۰ میلیون نفر شناسایی شدند که تغییرات آب‌وهوایی باعث افزایش ۰.۵ متری سطح دریا تا سال ۲۰۵۰ در این مکان‌ها خواهد شد و در معرض خطر سیل قرار می‌گیرند. بلوک‌های ایجاد شده با چاپگر سه‌بعدی زیستگاه‌های طبیعی را تقلید می‌کنند و نه‌تنها موج‌های جزر و مدی را مهار بلکه محیط مناسبی را برای رشد موجودات دریایی و گیاهان فراهم می‌کنند.

بهداشت بهتر از طریق بازیافت زباله

سکونتگاه‌های غیررسمی شهری مشکلات بزرگی در زمینه بهداشت و زباله‌های ارگانیک دارد که با تغییرات آب‌وهوایی تشدید می‌شود. در کنیا راهی برای پردازش زباله‌ها ایجاد شده که نه‌تنها از سلامت انسان و محیط زیست محافظت می‌کند بلکه به امنیت‌ غذایی نیز کمک خواهد کرد. سیستم نوآورانه آن از مگس‌های سرباز سیاه برای تجزیه زباله‌های آلی استفاده می‌کند که آن را به محصولات مهم مانند کود آلی تبدیل می‌کند.

جنگل‌های شهری

دانشمندان می‌گویند یک درخت می‌تواند تا ۲۲ کیلوگرم دی‌اکسید کربن را در یک سال جذب کند اما نوآوران می‌گویند که وقتی چندین گونه با هم رشد می‌کنند، درختان سریع‌تر رشد خواهند کرد و تا ۶ درصد بیشتر دی‌اکسید کربن جذب می‌کنند. این جنگل‌ها علاوه بر مزایای زیست‌محیطی می‌توانند راهکاری برای ارتباط بیشتر افراد با طبیعت باشند.

منبع: ایسنا