تغییر سریع آب‌وهوای زمین و رقابت نفس‌گیر در COP27
تغییر سریع آب‌وهوای زمین و رقابت نفس‌گیر در COP27
نشست آب و هوایی سازمان ملل موسوم به COP27 روز یکشنبه در مصر آغاز می‌شود و نزدیک به ۲۰۰ کشور حاضر در آن در تلاش هستند تا تاثیرات فزاینده آب و هوایی را در جهانی که درگیر جنگ و آشفتگی‌های اقتصادی است، پشت سر بگذارند.

به گزارش«نبض انرژی»تنها ظرف چند ماه گذشته موجی از بلایای آب و هوایی ناشی از شرایط نامناسب جوی، هزاران قربانی، میلیون‌ها آواره و میلیاردها خسارت به بار آورده است.

سیل عظیم در پاکستان و نیجریه، تشدید خشکسالی در آفریقا و غرب ایالات متحده، وقوع توفان در کارائیب و موج بی‌سابقه گرما در سه قاره از جمله آن‌هاست.

“آنتونیو گوترش”، دبیرکل سازمان ملل متحد در آستانه کنفرانس ۱۳ روزه در شرم الشیخ مصر گفت: گزارش‌های پی در پی  تصویری تیره و روشن ارائه کرده‌اند. اکنون و در این دهه حیاتی، زمانیکه جنگ جهانی اقلیم پیروز می‌شود یا شکست می‌خورد، نشست COP27 باید پایه‌ها و اساس اقدامات سریع و جسورانه اقلیمی را ایجاد کند. بطور مشخص، این به معنای کاهش ۴۵ درصدی انتشار گازهای گلخانه ای تا سال ۲۰۳۰ است تا افزایش گرمای جهانی به ۱.۵ درجه سانتیگراد بالاتر از سطح اواخر قرن نوزدهم محدود شود.

محققان هشدار داده‌اند که افزایش دما بیش از این مقدار می‌تواند زمین را به سمت گرمخانه‌ای غیرقابل سکونت سوق دهد. اما طبق یافته‌هایی که هفته گذشته منتشر شد، با روند فعلی شاهد افزایش ۱۰ درصدی آلودگی کربن تا پایان دهه و افزایش دمای ۲.۸ درجه سانتیگرادی خواهیم بود.

همچنین در صورت تحقق وعده‌های داده شده در توافق پاریس تنها چند دهم درجه از افزایش دما جلوگیری می‌شود.

دبیرکل سازمان ملل متحد به تازگی در اظهاراتی گفته است که سیاره ما در مسیر رسیدن به نقاط اوج است که بحران و مشکلات آب و هوایی را غیرقابل برگشت می‌کند.

به گزارش فرانس ۲۴، این اتفاق در مجمع آب و هوایی سازمان ملل، به معنای گذار از مذاکرات به اجرایی شدن برنامه‌ها و همچنین به معنای تغییر از سیاست به اقتصاد است.

منبع: ایسنا