استفاده از پالایشگاه‌های فراسرزمینی تضعیف نقشه دشمنان ایران را در پی دارد
استفاده از پالایشگاه‌های فراسرزمینی تضعیف نقشه دشمنان ایران را در پی دارد
مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با تأکید اینکه هدف دشمنان ایران کاهش درآمدهای نفتی است، گفت: توسعه استفاده از ظرفیت خالی پالایشگاه‌های فراسرزمینی از سوی دولت سیزدهم می‌تواند نقشه دشمن برای کاهش درآمدهای نفتی را تضعیف کند.

به گزارش«نبض انرژی»محمدعلی خطیبی، با بیان اینکه استفاده از ظرفیت‌های خالی پالایشگاه‌های فراسرزمینی در شرایط کنونی که کشور با تحریم‌های بین‌المللی روبه‌روست، می‌تواند بسیار راهبردی و مثبت ارزیابی شود، تصریح کرد: شاید در نگاه نخست با در نظر گرفتن هزینه نفت خام، حمل‌ونقل و پالایش استفاده از این‌گونه پالایشگاه‌ها می‌تواند در شرایط عادی اقتصادی نباشد، اما در این زمینه باید شرایط ویژه کشور را نیز دقیق‌تر مورد ارزیابی قرار داد.

وی با اشاره به سختی صادرات نفت خام در شرایط تحریمی کنونی در شرکت ملی نفت ایران و روند مثبت این صادرات در یک سال اخیر گفت: هم‌اکنون با توجه به نیاز روزافزون دنیا به فرآورده‌های نفتی به نظر می‌رسد تحریم این‌گونه حامل‌های انرژی سخت باشد، از این رو فعال شدن ایران در بحث پالایشگاه‌های فراسرزمینی می‌تواند آغاز خوبی در بحث تأمین پایدار فرآورده در داخل و خارج ایران باشد.

مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران افزود: با توجه به به قیمت‌های جهانی فرآورده‌های نفتی به نظر می‌رسد استفاده از ظرفیت‌های خالی پالایشگاه‌های نفت خارج از کشور می‌تواند درآمدهای ایران را افزایش دهد، از سوی دیگر باید به این نکته توجه داشت که تعمیرات، راه‌اندازی و مدیریت پالایشگاه‌های خارجی به دست شرکت‌های توانمند داخلی می‌تواند به بحث صادرات نفت، اشتغال و ارزآوری کمک شایانی کند.

خطیبی با تأکید بر اینکه هدف دشمنان ایران کاهش درآمدهای نفتی است، اظهار کرد: توسعه استفاده از ظرفیت خالی پالایشگاه‌های فراسرزمینی از سوی دولت سیزدهم می‌تواند نقشه دشمن برای کاهش درآمدهای نفتی را تضعیف کند.

وی با اشاره به اینکه ایران می‌تواند با سرمایه‌گذاری در پالایشگاه‌های نفت سایر کشورها، علاوه بر تضمین بازار صادراتی نفت خود، در جهت کاهش خام‌فروشی حرکت کند، افزود: از سال‌ها قبل شاهد بودیم صادرکنندگان نفت برای تضمین بازار در بخش‌های پایین‌دستی کشورهای دیگر سرمایه‌گذاری می‌کنند. بسیاری از کشورهای صادرکننده نفت در پایین‌دست دیگر کشورها از جمله صنعت پالایش و حتی پتروشیمی سهیم شدند تا بازارهای تضمین‌شده داشته باشند.

مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران گفت: هرچقدر بتوانیم محصولات را به فرآورده و محصولات پایین‌دستی تبدیل و صادر کنیم، ارزش‌افزوده بیشتری داریم و در شرایط تحریم نیز آسیب کمتری می‌بینیم.