ژاپن بدون نفت روسیه دوام نخواهد آورد
ژاپن بدون نفت روسیه دوام نخواهد آورد
مدیر اجرایی ایتوچو گفت: برخلاف اروپا یا ایالات متحده، ژاپن تقریباً تمام نیازهای انرژی خود را به خارج از کشور وابسته است، بنابراین قطع روابط با روسیه به دلیل تحریم‌ها ممکن نیست. در واقع، ما نمی‌توانیم زنده بمانیم مگر اینکه به واردات از روسیه ادامه دهیم، حتی اگر حجم آن کمتر باشد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به نقل از فایننشنال تایمز، ماساهیرو اوکافوجی، مدیر اجرایی ایتوچو که وارن بافت سهامدار اصلی آن است، گفت ادامه استفاده ژاپن از انرژی روسیه پس از آغاز مناقشه اوکراین به حمایت آمریکا و اروپا بستگی دارد.

اوکافوجی، که یکی از کاریزماتیک‌ترین رهبران تجاری ژاپن است، از افزایش فشار بر شرکت‌ها برای اولویت دادن به ژئوپلیتیک بر تجارت انتقاد کرد. وی گفت: این امری اجتناب ناپذیر است، اما اگر چنین روندی ادامه یابد، اشتهای سرمایه گذاری شرکت‌ها و همچنین توانایی آنها برای نوآوری و رقابت کاهش می‌یابد، بنابراین برای اقتصاد جهانی منفی است.

اوکافوجی در دفتر مرکزی این شرکت در توکیو گفت: برخلاف اروپا یا ایالات متحده، ژاپن تقریباً تمام نیازهای انرژی خود را به خارج از کشور وابسته است، بنابراین قطع روابط با روسیه به دلیل تحریم‌ها ممکن نیست. در واقع، ما نمی‌توانیم زنده بمانیم مگر اینکه به واردات از روسیه ادامه دهیم، حتی اگر حجم آن کمتر باشد.

دولت ژاپن و ایتوچو، همراه با ONGC Videsh تحت حمایت دولت هند، همچنان سرمایه گذاران پروژه نفتی ساخالین-1 هستند که اکسون موبیل از آن خارج شده است. چشم انداز پروژه میادین نفت و گاز در منطقه خاوردور روسیه پس از آن که ولادیمیر پوتین در اوایل ماه جاری فرمان ایجاد یک شرکت عملیاتی جدید را امضا کرد که توسط گروه نفت دولتی روسنفت مدیریت می‌شود، نامشخص‌تر است.

روسیه از ماه فوریه در بازارهای غربی متوقف شده است، اما اوکافوجی با اشاره به تقاضای قوی از سوی کشورهایی مانند چین و هند، گفت: راه‌هایی وجود دارد که مسکو بتواند به عنوان تامین کننده انرژی ادامه دهد.

از جمله منافع آنها در روسیه، خانه‌های تجاری در سطح جهانی فعالیت دارند. آنها ستون فقرات اقتصاد ژاپن هستند که به طور سنتی به خاطر نقش‌شان در تامین کالاها برای یک کشور فقیر از منابع شناخته می‌شود، اما به طور فزاینده‌ای مایل به از بین بردن این تصویر هستند. برکشایر هاتاوی از سال 2020 یک سهامدار عمده در پنج شرکت بزرگ – میتسوبیشی، میتسویی، ایتوچو، ماروبنی و سومیتومو – بوده است و از آن زمان تاکنون نقش آنها به طور قابل توجهی توسعه یافته است که شامل تامین مالی پروژه و سرمایه گذاری راه اندازی شده است.

با این حال، اوکافوجی گفت که افت ین و دورنمای نامشخص اقتصاد جهانی، ایتوچو را – که سهامی در شرکت چینی سیتیک و تجارت جهانی غذاهای بسته بندی شده Dole Food دارد – مجبور کرده است تا رویکرد محتاطانه‌ای را برای سرمایه گذاری در چین و ایالات متحده اتخاذ کند.

حتی در این شرایط، اگر فرصتی وجود دارد، باید تهاجمی عمل کنیم. اما ما باید مراقب سرمایه گذاری‌های خارجی خود باشیم و چین نیز از این قاعده مستثنی نیست. برخی از تحلیلگران نگرانی خود را در مورد مواجهه سنگین ایتوچو با چین از طریق سهام 10 درصدی سیتیک ابراز کرده‌اند، اما اوکافوجی تاکید کرد که ریسک‌های این شرکت از آنجایی که سرمایه گذاری‌اش در یک شرکت دولتی بود، کمتر است.

وی گفت: در حال حاضر، کاری که آنها در چین انجام می‌دهند انتقال دارایی‌های خصوصی از شرکت‌های خصوصی به شرکت‌های دولتی است تا شکاف بین فقیر و غنی را کاهش دهند. هدف ما کمک به ارائه یک سبک زندگی مرفه برای مردم چین است، بنابراین فکر می کنم دولت چین از آن استقبال می کند.

منبع: ایلنا