تامین نشدن حقآبه، تالاب “حله” بوشهر را فصلی کرده است
تامین نشدن حقآبه، تالاب “حله” بوشهر را فصلی کرده است
معاون پایش محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: خشکسالی‌های اخیر و تامین نشدن حقآبه، باعث شده تا تالاب "حله" در این استان فقط در فصل بارندگی آبگیری شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» غلامرضا فقیه گفت: در سال های اخیر حله به عنوان تنها تالاب آب‌شیرین استان بوشهر براثر خشکسالی‌ و نرسیدن آب کافی پس از رها سازی از سد رئیسعلی دلواری، تنها در فصل‌های پاییز و زمستان آبگیری و از خرداد تا آبان ماه خشک می‌شود.

وی افزود: در بارندگی ۲ روز گذشته این تالاب آبگیری شده و در زمان حاضر وضعیت خوبی دارد و پیش بینی می‌شود در روزهای آینده شاهد حضور پرندگان مهاجر زمستان‌گذر در این منطقه باشیم.

فقیه توضیح داد: حقآبه مصوب تالاب حله از سد رئیسعلی دلواری سالانه ۵۵ میلیون متر مکعب است که باید در نیمه نخست سال تخصیص یابد.

معاون پایش محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اذعان کرد: پس از رهاسازی آب از سد رئیسعلی دلواری در مسیر حدود ۳۰ تا ۴۰ کیلومتری تا این تالاب برخی افراد اقدام به گذاشتن موتور پمپ در رودخانه و کشت‌های پر آب بر مانند هندوانه، خربزه و ذرت می‌کنند که سبب می‌شود این حقآبه چنان که باید تامین نشود.

فقیه ادامه داد: نقطه اختلاف حفاظت محیط زیست و شرکت آب منطقه‌ای بر سر تامین حقآبه تالاب حله در این است که ما معتقدیم آبی که به تالاب می‌رسد محاسبه شود، اما آب منطقه‌ای آب رها شده را محاسبه می‌کند که در مسیر، صرف کشاورزی و باغداری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مکاتبه‌ها بسیاری در این زمینه از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر انجام شده است، تاکید کرد: دستگاه‌های آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی این استان باید در این زمینه نظارت داشته باشند و آب منطقه‌ای موارد تخلف استفاده غیر مجاز از موتور پمپ برای کشیدن آب رودخانه را به مراجع قضایی معرفی کند.

معاون پایش محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به اهمیت نقش تالاب حله در پایداری اکوسیستم این منطقه، اضافه کرد: جهاد کشاورزی باید از صدور مجوز کشت‌های آب‌بر در این منطقه پرهیز کند.

فقیه گفت: ناحیه تالابی آن در ساحل خلیج فارس و به فاصله ۱۰ کیلومتری شمال شرقی بندر بوشهر ۲۲ هزار هکتار را شامل می‌شود.

منطقه حفاظت شده حله به وسعت ۴۶ هزار هکتار است؛ پوشش گیاهی آن شامل نخل مرداب، نی بزواش، پیازین و لوئی و گیاهان خشکی زی مانند گیاهان گز و کهور و پوشش جانوری آن شامل پستاندارانی مانند گرگ، شغال، روباه معمولی، خرگوش و گربه وحشی، پرندگان درنا، فلامینگو، اگرت، اردک مرمری، اردک سفید، غاز خاکستری، انواع سلیم و سایر پرندگان آبزی و کنار آبزی و انواع بازهای شکاری است.