نباید وجود گاز متان در جنوب تهران را انکار کرد
نباید وجود گاز متان در جنوب تهران را انکار کرد
پس از انتشار خبر از سوی ناسا مبنی بر وجود گاز متان در جنوب تهران برخی از مسئولان سخنان ضدو نقیضی را مطرح می‌کنند در حالیکه بخش قابل توجهی از زباله‌ها در آرادکوه دفن می‌شود که خود عامل تولید متان است پس نباید وجود آن را انکار کرد بلکه باید به دنبال راه‌حل منطقی برای این رفع این موضوع بود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» سازمان فضانوردی آمریکا «ناسا» اخیرا با استفاده از یک ابزار دقیق جدید موفق شد برخی از بزرگترین تولیدکنندگان گاز‌های گلخانه‌ای که به گرمایش سیاره زمین می‌انجامد را شناسایی کند، و نام ایران در میان آن‌ها دیده می‌شود. طی روز‌های گذشته خبری در خصوص وجود متان در جنوب تهران در رسانه‌ها به نقل از ناسا منتشر شد که مورد توجه برخی از مسئولان و رسانه‌ها قرار گرفت. این موضوع از اینجا نشات می‌گیرد که محققان ناسا، ظرف ۵ ماه گذشته با نصب طیف سنج تصویربرداری (EMIT) در ایستگاه فضایی بین‌المللی با قابلیت تشخیص گاز‌های گلخانه‌ای از جمله متان و دی‌اکسیدکربن، موفق به شناسایی ۵۰ ابر ساطع‌کننده متان در چند منطقه جهان از جمله آسیای مرکزی (ترکمنستان) خاورمیانه و جنوب غربی ایالات متحده (حوزه پرمین، جنوب شرقی نیومکزیکو و یکی از بزرگ‌ترین میادین نفتی جهان) شدند که به استناد تصاویر ثبت شده توسط این طیف‌سنج، یکی از این کانون‌ها شامل ابری از گاز متان به طول ۵ کیلومتر، در آسمان جنوب تهران و بر بالای یک مجتمع دپوی زباله شناسایی شده و طبق تصاویر به دست آمده، این ابر ۵ کیلومتری در هر ساعت حدود ۸۵۰۰ کیلوگرم متان به هوا می‌فرستد.

براساس این گزارش طولی نکشید که مسئولان مربوطه نسبت به انعکاس این خبر در رسانه‌ها واکنش نشان دادند تا جاییکه حسین حیدریان، معاون پردازش و دفع سازمان پسماند شهرداری تهران در گفتگو با یکی از پایگاه‌های خبری با تکذیب ایجاد ابر متان به دلیل دپوی زباله در جنوب تهران گفته بود که اگر دپوی زباله عامل ایجاد ابر متان بود باید در طول ۶۰ سال گذشته هم دیده می‌شد در حالی که تراکم این گاز همیشه زیر ۵ درصد بوده و ابری در این میزان تراکم ایجاد نمی‌شود. در حال حاضر بیشتر زباله‌هایی که به آرادکوه می‌رسد پردازش می‌شود و بخش آلی زباله را به صورت هوازی تبدیل به دی‌اکسیدکربن می‌کنیم.

این در حالیست که داریوش گلعلیزاده رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست خبر ناسا را تأیید کرده و گفته است؛ بخش قابل توجهی از زباله‌ها در آرادکوه دفن می‌شود که تولید متان دارند. همچنین معاون پسماند سازمان نیز انتشار متان از سایت پسماند را موضوعی دانست که نمی‌توان آن را حاشا کرد.

وی معتقد است که گاز‌های گلخانه‌ای نباید وارد محیط شوند و سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران وظیفه دارد که این گاز‌ها را استحصال کرده و آنرا تبدیل به بیوگاز کند تا به صورت انرژی تولیدی مورد استفاده قرار گیرد.

لازم به ذکر است متان، ترکیبی از کربن و هیدروژن، عنصر اصلی گاز طبیعی مورد استفاده در منازل و مصارف صنعتی است که نوعی از گاز‌های گلخانه‌ای محسوب می‌شود و علاوه بر سوخت‌های فسیلی، مصرف کود حیوانی در بخش کشاورزی، بخارات حاصل از تجزیه لاشه جانداران، دفن و دفع پساب خانگی و صنعتی تصفیه نشده هم از کانون‌های تولید این گاز گلخانه‌ای است.
سازمان جهانی هواشناسی، در آخرین گزارش خود هشدار داد که در سال ۲۰۲۱، میزان انتشار دی‌اکسیدکربن، متان و نیتروز اکسید NO ۲ که از گاز‌های گلخانه‌ای مخرب به شمار می‌روند، به بالاترین حد خود از سال ۱۹۸۴ تاکنون رسیده است.