نیمکره جنوبی بیشترین آسیب را از بحران انرژی اروپا می‌بیند
نیمکره جنوبی بیشترین آسیب را از بحران انرژی اروپا می‌بیند
طبق گفته‌ فاتح بیرول، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی، بزرگ‌ترین قربانیان بحران انرژی در دنیا، اقتصادهای نوظهور و کشورهای درحال‌توسعه مخصوصاً کشورهای واردکننده نفت در آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین هستند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به نقل از اویل پرایس، طبق گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی، دنیا با اولین بحران واقعی انرژی روبرو شده‌است. درحالی‌که اروپا مرکز بی‌ثباتی‌های فعلی و کمبود در بازارهای انرژی بوده، اما این مشکل به‌همین منطقه محدود نمی‌شود.

طبق گفته‌ فاتح بیرول، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی، بزرگ‌ترین قربانیان این بحران، اقتصادهای نوظهور و کشورهای درحال‌توسعه مخصوصاً کشورهای واردکننده نفت در آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین هستند. چون قیمت سوخت در این کشورها به‌خاطر ضعیف بودن ارزهایشان به‌شدت افزایش‌یافته است. صندوق بین‌المللی پول در ماه مه پیش‌بینی رشد اقتصاد در کشورهای واردکننده نفت را پایین آورد، چون بالا رفتن شدید قیمت انرژی بر مشکلات کشورهای درحال‌توسعه افزوده‌است. در این گزارش آمده‌است:«بالا رفتن قیمت کالاها به چالش‌هایی که این کشورها به‌خاطر تورم و بدهی بالا، سخت‌تر شدن شرایط مالی دنیا، برنامه نامنظم واکسیناسیون و بی‌ثباتی‌ها و درگیری‌های موجود با آن مواجه بودند افزوده‌است».

خبرها حاکی از آن است که بحران انرژی در اروپا به‌زودی پایان می‌یابد و وابستگی انرژی این قاره به روسیه تمام می‌شود. اما فرصتی برای جشن گرفتن نیست. تا زمانی‌که جنگ اوکراین ادامه دارد، بی‌ثباتی بازار و کمبود گاز طبیعی مایع در سراسر دنیا ادامه خواهد داشت. بعلاوه تصمیم اخیر اوپک برای کاهش تولید ضربه دیگری به اقتصاد دنیا خواهد بود. علی‌رغم پیشرفتی که در اروپا در زمینه انرژی صورت‌گرفته، این بحران در سایر نقاط دنیا تازه آغاز شده‌است.

بیرول گفت:«دنیا هرگز با یک بحران انرژی با این عمق و پیچیدگی مواجه نبوده‌است». درواقع این بحران تنها بحران انرژی نیست، بلکه یک بحران غذایی است که تأثیرات بلندمدتی خواهد گذاشت. با توجه به این‌که کودهای صنعتی و کشاورزی از محصولات پتروشیمی هستند، بحران انرژی تولید آنها را هم تحت تاثیر قرار داده که درنهایت باعث کاهش تولید مواد غذایی در سراسر دنیا و تشدید گرسنگی مخصوصاً در کشورهای فقیرتر می‌شود.

منبع: تسنیم