برنامه‌ریزی برای ۱۰۷هزار مگاوات تعمیرات نیروگاهی| ذخیره‌سازی سوخت زمستانی در حال انجام است
برنامه‌ریزی برای ۱۰۷هزار مگاوات تعمیرات نیروگاهی| ذخیره‌سازی سوخت زمستانی در حال انجام است
مدیرکل دفتر فنی تولید شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی ایران گفت: امسال برنامه‌ریزی اولیه برای انجام ۱۰۷ هزار مگاوات تعمیرات نیروگاهی برای آمادگی در تابستان ۱۴۰۲ پیش‌بینی شده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»اسماعیل نمازی گفت: این میزان در قالب ۷۳۰ برنامه تعمیراتی طراحی شده تا با انجام کامل آنها تابستان سال آینده هم بدون مشکل پشت سر گذاشته شود.

وی ادامه داد: تلاش بر این است که همه برنامه‌های تعمیراتی پیش‌بینی‌شده تا پایان اردیبهشت‌ماه سال آینده به اتمام برسد؛ بنابراین حدود ۹ ماه وقت برای این کار داریم.

مدیرکل دفتر فنی تولید برق حرارتی با بیان اینکه البته در این بازه زمانی نیروگاه‌هایی هم باید در مدار باشند تا برق موردنیاز تأمین شود خاطرنشان کرد: تلاش می‌شود ابتدا واحدهای سیکل ترکیبی و سپس واحدهای بخار برنامه تعمیرات انجام دهند تا در روند تأمین برق اشکالی ایجاد نشود.

ذخیره‌سازی سوخت زمستانی در حال انجام است

نمازی از تلاش برای ذخیره‌سازی سوخت زمستانی نیروگاه‌ها در همین ایام پاییز خبر داد و گفت: تأمین سوخت موردنیاز نیروگاه‌ها با جدیت دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: نیروگاه‌های کشور عمدتاً برای سوخت گاز طراحی شده‌اند و بهترین حالت برای بهره‌بردار هم استفاده از گاز است؛ زیرا هم هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و هم تعمیرات راحت‌تر است.

مدیرکل دفتر فنی تولید برق حرارتی گفت: اما اگر شرایط شبکه اقتضا کند  سوخت پشتیبان هم استفاده می‌شود و سوخت پشتیبان گازوئیل در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و در نیروگاه بخاری مازوت است.

نمازی افزود: این اضطرار شبکه است که نوع استفاده از سوخت را تعیین می‌کند؛ اما اولویت استفاده از گاز است زمانی که مشکل ایجاد شود از سوخت پشتیبان استفاده می‌شود.

پیشتر«علی اکبر محرابیان» وزیر نیرو با تاکید بر اینکه ضریب آمادگی نیروگاه‌های حرارتی کشور تابستان امسال به رکورد ۹۸ درصد رسیده است، اضافه کرد: برای دستیابی به این مهم نیز تعمیرات تمامی واحدهای نیروگاهی در موعد مقرر به انجام رسیده و تجهیز منابع انسانی و مدیریتی صنعت برق نیز برای استفاده حداکثری از این ظرفیت عظیم آماده شده بود.

منبع: ایرنا