گاز متان موجود در آرادکوه باید تبدیل به بیوگاز شود
گاز متان موجود در آرادکوه باید تبدیل به بیوگاز شود
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست با تائید وجود گاز متان در محدوده مرکز دفن زباله آرادکوه، سازمان مدیریت پسماند شهرداری را مسوول استحصال گازهای گلخانه‌ای در این محدوده دانست.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» اخیرا خبری در رسانه‌ها منتشر شده مبنی بر اینکه محققان ناسا، ظرف ۵ ماه گذشته و به دنبال نصب طیف‌سنج تصویربرداری (EMIT) در ایستگاه فضایی بین‌المللی با قابلیت تشخیص گاز‌های گلخانه‌ای از جمله متان و دی‌اکسیدکربن، موفق به شناسایی ۵۰ ابر ساطع‌کننده متان در چند منطقه جهان از جمله آسیای مرکزی (ترکمنستان) خاورمیانه و جنوب غربی ایالات متحده (حوزه پرمین، جنوب شرقی نیومکزیکو و یکی از بزرگ‌ترین میادین نفتی جهان) شده‌اند که به استناد تصاویر ثبت شده توسط این طیف‌سنج، یکی از این کانون‌ها شامل ابری از گاز متان به طول ۵ کیلومتر، در آسمان جنوب تهران و بر بالای یک مجتمع دپوی زباله شناسایی شده و طبق تصاویر به دست آمده، این ابر ۵ کیلومتری در هر ساعت حدود ۸۵۰۰ کیلوگرم متان به هوا می‌فرستد.

تنها مرکز وسیع دپوی زباله در جنوب تهران با مختصاتی که مورد اشاره گزارش ناساست، سایت آرادکوه و متعلق به مرکز مدیریت پسماند شهرداری تهران است که از ۶۰ سال قبل به دفع و دفن زباله روزانه شهروندان تهرانی اختصاص یافته و طبق نظر کارشناسان محیط زیست به پایان عمر خود رسیده است.

سازمان مدیریت پسماند شهرداری وظیفه استحصال گازهای گلخانه‌ای آرادکوه را دارد

داریوش گلعلیزاده رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست وجود گاز متان در این محدوده در حدمجاز مساله را دور از انتظار ندانست و گفت:  گازهای گلخانه‌ای نباید وارد محیط شود و سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران وظیفه دارد که این گازها را استحصال کند.

وی افزود: این گازها باید تبدیل به بیوگاز شده و به صورت انرژی تولیدی مورد استفاده قرار گیرد.

گلعلیزاده با اشاره به حجم تولید روزانه 7 تا 7.500 تن زباله در شهر تهران و انتقال آن به مرکز آراد کوه ابراز داشت:‌ بخش قابل توجهی از این زباله‌ها در آرادکوه دفن می‌شود که تولید متان دارند.

تهیه نقشه میزان انتشار گاز ازن و متان در سطح کشور

 رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط ‌زیست در پاسخ به این سوال  که آیا وسیله سنجشی در کشور برای سنجش تولید این نوع گاز وجود دارد یا خیر گفت: نقشه  میزان انتشار گاز ازن و متان در سطح کشور از سوی سازمان مدیریت بحران و سازمان جغرافیایی ارتش در حال تهیه است.

وی افزود: متان از جمله گازهای گلخانه‌ای است که باید میزان انتشار آن کنترل شود، امادر محدوده ذکر شده، علاوه بر مرکز آرادکوه ، برخی دامداری های آن اطراف نیز در تولید گاز متان  موثر هستند.

شهرداری تهران باید به سمت حذف دفن سنتی پسماند برود

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط ‌زیست ایجاد مراکز میانی مدیریت پسماند (MRF) را یکی از راه‌حل‌های کنترل این گاز دانست و گفت: در نهایت شهرداری تهران باید به سمت حذف دفن سنتی پسماند برود و با کمک فناوری های جدی به تولید انرژی از آن بپردازد.

در روزهای گذشته حسین حیدریان، معاون پردازش و دفع سازمان پسماند شهرداری با تکذیب ایجاد ابر متان به دلیل دپوی زباله در جنوب تهران گفته بود: «اگر دپوی زباله عامل ایجاد ابر متان بود باید در طول ۶۰ سال گذشته هم دیده می‌شد در حالی که تراکم این گاز همیشه زیر ۵ درصد بوده است.

منبع: فارس