هشدار رئیس اجلاس آب‌وهوایی سازمان ملل درباره افزایش دمای زمین
هشدار رئیس اجلاس آب‌وهوایی سازمان ملل درباره افزایش دمای زمین
رئیس نشست آب و هوایی سازمان ملل متحد Cop۲۷ گفت: تحقق هدف محدود کردن افزایش دمای جهانی به ۱.۵ درجه سانتیگراد «شکننده» ‌است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»همزمان با آماده شدن رهبران جهان برای حضور در نشست آب و هوایی سازمان ملل متحد Cop۲۷، رئیس منتخب مذاکرات هشدار داده است که تحقق هدف محدود کردن گرمایش جهانی به ۱.۵ درجه سانتیگراد “شکننده تر از همیشه” است.

“سامح شکری”، وزیر امور خارجه مصر که ماه آینده ریاست نشست آب و هوایی سازمان ملل متحد Cop۲۷ را بر عهده خواهد داشت، در مصاحبه ای گفت: به دلیل بحران اقتصاد جهانی و تنش‌های ژئوپلیتیکی که با جنگ اوکراین تشدید شده، دستیابی به توافق نامه نسبت به سایر مذاکرات اخیر اقلیمی سخت‌تر شده است.

او در مصاحبه با روزنامه گاردین گفت: به دلیل تاثیر وضعیت فعلی جهان، این مذاکرات شکننده تر است. توافقی که سال گذشته در Cop۲۶ در گلاسکو به دست آمد، تحت الشعاع رویدادهای پس از آن قرار گرفت. شرایط Cop۲۷ بسیار چالش برانگیز است، زیرا شرایط فعلی از نظر چالش‌ها و تاثیرات اقتصادی یا ژئوپلیتیکی از شرایطی که در پاریس یا گلاسکو وجود داشت، فراتر رفته است.

رئیس Cop۲۷ تاکید کرد: اما باید امیدوار و متمرکز ماند و تلاش کرد تا روند مذاکرات از برخی شرایط بیرونی دور بماند.

او هشدار داد: کشورهای در حال توسعه اعتماد خود به کشورهای ثروتمند را از دست داده‌اند زیرا آنها از تعهدات خود برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و تامین بار مالی اقلیمی کشورهای فقیر جا مانده‌اند.

به گزارش روزنامه گاردین، وزیر امور خارجه مصر تاکید کرد: اگر کشورها از تعهدات و تلاش‌های خود برای حفظ توافقات و تفاهمات انجام شده در پاریس و گلاسکو عقب نشینی کنند یا از اجرا شدن آنها سر باز زنند، در مسیری قرار خواهیم گرفت که افزایش دمای بیش از دو درجه سانتیگراد و شاید تا ۳.۶ درجه سانتیگراد داشته باشیم.

منبع: ایسنا