تامین آب مشهد از محل سد دوستی به کمتر از ۳۰ درصد رسید
تامین آب مشهد از محل سد دوستی به کمتر از ۳۰ درصد رسید
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: تأمین آب مشهد از محل سد دوستی با توجه به کاهش بارندگی‌ها، اکنون به کمتر از ۳۰ درصد رسیده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»حسین اسماعیلیان اظهار کرد: تأمین آب مشهد از محل سد دوستی در گذشته بیش از ۵۰ درصد بود که این میزان با توجه به کاهش بارندگی‌ها، اکنون به کمتر از ۳۰ درصد رسیده است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد: هم اینک حدود ۱۹ درصد از حجم ذخیره سد دوستی آب دارد.

وی گفت: در شرایط کم آبی قرار داریم، حجم برداشت از سدها و بویژه سد دوستی را به حداقل رسانده‌ایم تا از این ظرفیت بتوان در شرایط پیک و حادتر استفاده کرد.

اسماعیلیان افزود: منابع آب موجود به روش‌های مختلف مدیریت می‌شود تا ذخایر آبی طوری حفظ شوند که تا چند ماه آینده قابل استفاده باشند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد اضافه کرد: در ۲ سال آبی گذشته مشهد و استان در وضعیت خشکسالی شدید قرار داشت، در سال آبی ۹۹-۱۴۰۰ میانگین بارندگی نسبت به دوره دراز مدت ۶۰ درصد کاهش داشت و بدترین خشکسالی در ۵۰ سال گذشته را تجربه کردیم.

وی افزود: سال آبی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ نیز میزان بارندگی نسبت به بلندمدت ۲۳ درصد کاهش داشته است، این در شرایطی است که در مشهد بخش قابل توجهی از منابع آبی از طریق منابع سطحی تأمین می‌شود و کاهش بارندگی‌ها تأثیر سریعی در آورد سدها دارد.

اسماعیلیان گفت: در ۲ سال گذشته از ذخایر قبلی موجود در سدها استفاده شد، به همین دلیل ذخایر سدهای مشهد به کمتر از ۲۰ درصد رسیده است، امیدواریم بارندگی‌ها در سال جاری به میزان مناسب باشد و شاهد افزایش حجم سدها باشیم.