رشد هفتگی نفت در واکنش به چشم انداز کمبود عرضه
رشد هفتگی نفت در واکنش به چشم انداز کمبود عرضه
قیمت نفت روز جمعه تحت تاثیر گسترش محدودیت‌های کووید ۱۹ در چین، حدود یک درصد کاهش یافت اما تحت تاثیر نگرانی‌های عرضه و آمار اقتصادی بهتر از حد مطلوب، موفق شد رشد هفتگی رقم بزند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»بهای معاملات نفت برنت یک دلار و ۱۹ سنت معادل ۱.۲ درصد کاهش یافت و در ۹۵ دلار و ۷۷ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و ۱۸ سنت معادل ۱.۳ درصد کاهش، در ۸۷ دلار و ۹۰ سنت در هر بشکه بسته شد.

بهای معاملات بنزین آمریکا حدود سه درصد کاهش یافت در حالی که بهای معاملات دیزل حدود پنج درصد صعود کرد و به بالاترین حد از اواسط ژوئن رسید.

تحلیلگران شرکت مشاوره انرژی ریتربوش اند آسوشیتس اظهار کردند معاملات دیزل همچنان قویترین عملکرد را در بازار کالاهای انرژی داشته و در آستانه منقضی شدن قرارداد نوامبر در روز دوشنبه، فروشندگان اندکی وجود دارند.

بهای نفت برنت برای کل هفته حدود دو درصد و وست تگزاس اینترمدیت حدود سه درصد، رشد هفتگی ثبت کرد.

کمیسیون ملی سلامت چین روز جمعه اعلام کرد چین ۲۷ اکتبر، ۱۵۰۶ مورد جدید ابتلا به کووید ۱۹ گزارش کرده که در مقایسه با ۱۲۶۴ مورد در روز قبل، افزایش داشته است.

صندوق بین المللی پول انتظار دارد رشد اقتصادی چین امسال به ۳.۲ درصد آهسته شود که ۱.۲ درصد کمتر از پیش بینی آوریل این سازمان است. اقتصاد چین سال میلادی گذشته ۸.۱ درصد رشد کرده بود.

استفن برنوک، تحلیلگر شرکت پی وی ام اویل در این باره گفت: پیش بینی بهبود خرید نفت توسط چین با توجه به ابهاماتی که در خصوص سیاست کووید صفر پکن وجود دارد، دشوار است.

با اقدامات محرک مالی که چین انجام می دهد، شرکت پتروچاینا اعلام کرد تقاضای چین برای سوخت پالایشی و گاز طبیعی، در سه ماهه چهارم بر مبنای سالانه و همسو با احیای اقتصادی پیش بینی شده، رشد خواهد کرد.

رشد اقتصادی در دو اقتصاد بزرگ جهان، مانع کاهش بیشتر قیمتهای نفت شد. تحلیلگران اظهار کردند بهبود رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه ماهه سوم که روز پنج شنبه گزارش شد، انعطاف پذیری بزرگترین اقتصاد جهان و مصرف کننده نفت جهان را منعکس کرد.

طبق آمار رسمی، اقتصاد آلمان هم در سه ماهه سوم، رشد غیرمنتظره ای داشت. بزرگترین اقتصاد اروپا با وجود تورم بالا و نگرانیهایی که پیرامون تامین انرژی در آستانه اجرای تحریمها علیه واردات نفت روسیه وجود دارد، موفق شد از سقوط به ورطه رکود اجتناب کند.

تحلیلگران موسسه ANZ Research در یادداشتی نوشتند: بازار نگران مهلت اتحادیه اروپا برای پایان خرید نفت روسیه پیش از آغاز اجرای تحریم در پنجم دسامبر مانده است.

غولهای نفت و گاز جهانی شامل اکسون موبیل، شورون و اکوئینور سود عظیمی در سه ماهه سوم را گزارش کردند که انتقادهای گروههای مصرف کنندگان در آمریکا و اروپا را برانگیخت. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به شرکتهای نفتی گفته است برای پایین آوردن هزینه های انرژی، اقدامات کافی انجام نداده اند.

بر اساس گزارش رویترز، شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز اعلام کرد شمار دکلهای حفاری نفت و گاز طبیعی آمریکا هفته گذشته کاهش یافت اما برای نخستین بار از ژوییه، در اکتبر رشد ماهانه داشت.

منبع: ایسنا