آیا مسئولان عزم جدی برای احداث پتروپالایشگاه دارند؟
آیا مسئولان عزم جدی برای احداث پتروپالایشگاه دارند؟
احداث پتروپالایشگاه در راستای خنثی سازی تحریم‌ها و اشتغال زایی در کشور مورد توجه بوده است؛ اما متاسفانه با گذشت بیش از یک سال از عمر دولت سیزدهم هنوز جدیتی در عمل به این وعده دیده نمی‌شود و پیشرفت برخی از طرح‌های پتروپالایشگاهی بسیار کند می‌باشد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» یکی از مواردی که امروزه مورد توجه مسئولان و کارشناسان قرار گرفته موضوع احداث پتروپالایشگاه در کشور است تا جاییکه اکثر فعالان در این عرصه معتقدند که احداث پتروپالایشگاه به‌جای پتروشیمی و پالایشگاه به صورت مجزا، باعث بهینه‌سازی و کاهش هزینه‌های سرمایه‌ای و جاری مورد‌نیاز می‌شود. در واقع سرشکن شدن هزینه‌ها در مجموع هزینه احداث یک پتروپالایشگاه را از احداث یک پالایشگاه و یک پتروشیمی کمتر می‌کند.

احداث پتروپالایشگاه در کوتاه مدت علاوه برجذب نقدینگی در اقتصاد مولد و اشتغال‌زایی و رونق صنایع مرتبط پالایشی در کشور می‌شود بلکه در درازمدت نیز باعث بی اثرشدن تحریم‌ها، تقویت قدرت اقتصادی ایران با تصاحب بازار‌های کشور‌های همسایه و توسعه منطقه‌ای و محرومیت زدایی خواهد شد.

بنابراین اهمیت و مزایای بالای ساخت پتروپالایشگاه در کشور باعث شد تا کمیسیون انرژی مجلس در پاییز سال ۹۷ طرحی با عنوان «احداث پتروپالایشگاه‌ها با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی و روش تنفس خوراک» پیشنهاد دهد. این پیشنهاد در تیرماه سال ۹۸ در صحن علنی بررسی شد و با عنوان قانون «حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی» تصویب شد.

براساس این گزارش با وجود اینکه دولت سیزدهم تأکید جدی براحداث پتروپالایشگاه دارد و عزم خود را جزم کرده است، اما تا به امروز دستاورد قابل توجه در حوزه احداث پتروپالایشگاه در در کشور حاصل نشده است بنابراین مسئولان باید تمام تلاش خود را براین بگذارند تا بتواند این امر مهم را در کشور هر چه زودتر عملیاتی کنند.