پیش بینی تعیین سقف قیمت بین ۶۳ و ۶۴ دلار برای هر بشکه نفت روسیه
پیش بینی تعیین سقف قیمت بین ۶۳ و ۶۴ دلار برای هر بشکه نفت روسیه
پیش‌بینی می‌شود محدوده تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه از سوی دولت‌های غربی بین ۶۳ و ۶۴ دلار در هر بشکه باشد، یعنی متوسط قیمت نفت طی سالهای اخیر.

به گزارش«نبض انرژی»به نقل از اویل پرایس، دولت‌های غربی در مراحل نهایی آمادگی برای اجرای سقف قیمت برای صادرات نفت روسیه هستند، اما محدوده قیمت نفت این کشور هنوز تعیین نشده‌است.

طبق گفته برخی منابع آگاه، احتمالاً محدوده تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه بین 63 و 64 دلار در هر بشکه خواهد بود، یعنی متوسط قیمت نفت طی سالهای اخیر. البته بانک جهانی هشدار داده‌ موثر بودن این طرح مستلزم همکاری تمام اقتصادهای درحال‌توسعه است.

در همین زمان روسیه بارها اعلام کرده نفت خام خود را به کشورهایی که با تعیین سقف قیمت موافقت کنند نمی‌فروشد. به‌نظر می‌رسد این یک تصمیم سیاسی از سوی روسیه است و سقف قیمت هرچقدر که باشد، تغییر نخواهد کرد.

دولت آمریکا مخصوصاً جانت یلن وزیر خزانه‌داری این کشور اعلام کرده سقف قیمتی تعیین می‌شود که روسیه را به ادامه صادرات نفت تا حدی که باعث کمبود در بازار نشود تشویق می‌کند.

اما به‌نظر می‌رسد موضع سخت روسیه در این‌مورد این طرح را متوقف کرده باشد. برخی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند آمریکا مجبور شده طرح تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه را به‌خاطر تردید در مورد دنیای سرمایه‌گذاری و احتمال افزایش بی‌ثباتی در بازارهای نفت در بحبوحه تورم بالا متوقف کند.

جانت یلن گفت:«برای ما موفقیت در تعداد کشورهایی که موافقت خود را با امضای این طرح اعلام می‌کنند نیست. ما بخشی از این ائتلاف هستیم. هدف ما ادامه جریان نفت روسیه به بازار و درعین‌حال استفاده از این اهرم برای پایین آوردن قیمت نفت این کشور است».

منبع: تسنیم