سبد تأمین انرژی باید متنوع باشد
سبد تأمین انرژی باید متنوع باشد
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی ایران با بیان اینکه تا سال ۱۴۱۵ برای احداث نیروگاه برنامه‌ریزی شده است، اما باید اقتصاد صنعت برق اصلاح شود، گفت: تنوع بخشیدن به سبد تأمین انرژی کشور باید به طور جد در دستور کار برنامه‌ریزان قرار گیرد.

به گزارش«نبض انرژی»«هادی مدقق» گفت: توجه نکردن به تنوع‌بخشی به سبد تأمین انرژی مشکلات متعددی را از سال‌های آینده برای کشور ایجاد خواهد کرد.

وی بر ضرورت برنامه‌ریزی برای کلان انرژی تأکید کرد و خاطرنشان ساخت: زمانی تصور بر این بود که هرچقدر نیروگاه  در کشور احداث شود، گاز خواهیم داشت؛ اما باورش سخت است که زمانی خواهد رسید که گاز حتی در تابستان هم برای مصرف نیروگاه نباشد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان برق حرارتی ادامه داد: امسال در تابستان محدودیت گازی در برخی نیروگاه‌ها داشتیم و این  در حالی بود که مصرف خانگی بالا نبوده است.

مدقق گفت:  زمستان ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ شرایطی به وجود آمد که در ساعاتی نیروگاه‌های نیمه شمالی کشور هیچ‌کدام گاز نداشتند و همه ناگزیر به استفاده از سوخت دوم شدند.

وی افزود: اگر فکری اساسی برای تأمین سوخت نیروگاهی نشود همه سرمایه‌گذاری‌های انجام شده بدون نتیجه خواهد ماند؛ بنابراین نیاز است برنامه‌ریزی در کلان انرژی موردتوجه باشد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان برق حرارتی از برنامه‌ریزی تا سال ۱۴۱۵ خبر داد و خاطرنشان ساخت: یکی از محورهایی که در این برنامه‌ریزی‌ها موردتوجه قرار گرفته تنوع بخشیدن به سوخت نیروگاهی است.

مدقق ادامه داد: بحث استفاده از نیروگاه زغال‌سنگ سوز ۲۰ سال پیش مطرح شد؛ اما به دلایلی مانند فورگاز موردتوجه جدی قرار نگرفت و از دستور خارج شد.

وی افزود: اکنون باید به‌طورجدی به دنبال استفاده از ظرفیت‌های زغال‌سوز باتوجه‌به شرایط تأمین گاز در کشور بود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان برق حرارتی گفت: توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای هم باید به‌سرعت مورد توجه قرار گیرد.

مدقق توسعه ۱۳ هزار مگاواتی نیروگاه‌های هسته‌ای را مثبت ارزیابی کرد و خواستار توجه جدی به این موضوع شد.

وی توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر را ضروری ارزیابی کرد و گفت: اگر به توسعه نیروگاه‌های اتمی و تجدیدپذیر توجه اساسی نشود، در سال‌های بعد برای تأمین برق با مشکل روبرو خواهیم شد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان برق حرارتی با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌هایی تا پایان دولت سیزدهم انجام شده و در دست اقدام است، افزود: بااین‌حال موفقیت‌های ایجاد شده نباید مانع از پرداختن به مشکل اساسی یعنی تأمین انرژی پایدار شود.

مدقق گفت: تا سال ۱۴۱۵ برنامه‌ریزی برای احداث نیروگاه داریم؛ اما این نیاز به آن دارد که اقتصاد صنعت برق اصلاح شود.

منبع: ایرنا