توافق برای استفاده از پساب در آبیاری فضای سبز شهری/ در ساخت و سازهای تهران و اطراف تجدیدنظر شود
توافق برای استفاده از پساب در آبیاری فضای سبز شهری/ در ساخت و سازهای تهران و اطراف تجدیدنظر شود
عضو شورای شهر تهران با اشاره به محدودیت‌های آبی شهر تهران خواستار اجرای جدی مبحث ۱۶ و ۱۹ در ساخت و سازها و تجدید نظر در روند توسعه و ساخت و سازهای شهر تهران و اطراف آن شد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  “مهدی پیرهادی” رئیس کمیسیون سلامت‌ محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در صحن علنی شورای شهر نسبت به بحران کم‌آبی و ضرورت مصرف بهینه آب در تهران هشدار داد.
در جلسه گذشته شورای شهر نیز مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، درباره وضعیت آب تهران تذکر داده و گفته بود: شرایط آبی تهران، مناسب نیست. نمی‌توانیم وضعیت نزولات جوی را پیش‌بینی کنیم؛ بنابراین عقل حکم می‌کند در هر شرایطی وضعیت مصرف را اصلاح کنیم؛ به‌ویژه در شرایطی که تهران با وضعیت آبی نامناسبی مواجه است.
در جلسه اخیر شورای شهر جزئیات بیشتری از وضعیت آبی پایتخت گفته شد. او با بیان اینکه اکنون که در فصل پاییز و زمستان دچار کمبود آب هستیم باید برای فصل تابستان و سال‌های بعد چاره‌اندیشی کنیم، یادآور شد: بسیاری از مجموعه‌های دولتی و نهادهای عمومی از‌جمله شهرداری باید برای مصرف بهینه آب و برق اقدامات لازم را انجام داده و مبحث ۱۶ و ۱۹ ساختمان را اجرا کنند.
پیرهادی اضافه کرد: این موضوع را با استاندار تهران نیز مطرح کرده‌ام. ابتدا مجموعه‌های دولتی و نهادهای عمومی باید مبحث ۱۶ و ۱۹ را اجرائی و تعیین‌تکلیف کنند تا پس از آنها از شهروندان بخواهیم این مباحث را اجرائی کنند.
وی به ساخت‌وسازهای اخیر در تهران و اطراف آن اشاره کرد و گفت:‌ از دولتمردان می‌خواهم نسبت به سکونت‌پذیری شهر تهران تجدیدنظر کنند؛ چراکه تهران بیش از ۱۰ میلیون نفر گنجایش ندارد. در شهر پرند حتی با گذر از ۴۰۰ متر به آب نمی‌رسیم؛ پرند ظرفیت گنجایش بیشتر و آب و برق هم ندارد.
پیرهادی با بیان اینکه مدیرعامل آب و فاضلاب بارها در نامه‌های مختلف اعلام کرده است شهر پرند ظرفیت ندارد، گفت: بر اساس اعلام مدیرعامل آب و فاضلاب تهران، شهر پرند آب و برق و زیرساخت ندارد.
پیرهادی در مقایسه‌ وضعیت ذخایر آبی تهران در سال گذشته و امسال گفت‌: اگر سال نرمال آبی را سال 99 در نظر بگیریم، نسب به این سال، منفی 50 درصد کاهش ذخایر آبی داشته‌ایم؛ یعنی 376 میلیون مترمکعب کاهش داشتیم و هرکدام از سدها درصد درخور توجهی کاهش پیدا کرده است.

توافق با آبفا برای استفاده از پساب در آبیاری بوستان‌ها
پیرهادی ادامه داد: گمان نمی‌کنم هیچ کشوری از آب تصفیه‌شده‌ برای شست‌وشوی معابر یا حتی برای شست‌وشوی راه‌پله‌ها، حیاط خانه و پرکردن استخر، شستن ماشین و… استفاده کند. اگر همین‌طور این وضعیت‌ بخواهد ادامه پیدا کند، دچار بحران می‌شویم.
او تأکید کرد: مبحث 16 و 19 مقررات ملی ساختمان باید رعایت شود. همچنین در بحث آبیاری فضای سبز به شهرداری تأکید کردیم و مجموعه سازمان بوستان‌ها این موضوع را پیگیری می‌کند. در حوزه آبیاری، از سنوات گذشته آبیاری قطره‌ای را آغاز کرده بود. بعضی از گیاهانی که مصرف آب زیادی داشتند، دیگر برای فضای سبز تهران استفاده نمی‌شود. همچنین امسال مواردی را با مدیرعامل آب و فاضلاب به تفاهم رسیدیم که برخی از مناطق و بعضی از بوستان‌ها از پساب آب برای آبیاری استفاده کنند. یکی از موضوعاتی که دنبال می‌کنیم، ایجاد چند تصفیه‌خانه‌ محلی برای استفاده از پساب‌هاست.
پیرهادی معتقد است‌: دولت حتما باید ساختمان‌ها، مجموعه‌ها و تمام مجموعه‌های دولتی و عمومی را ملزم به رعایت مبحث 16 و 19 مقررات ملی ساختمان کند. این باید تکلیف قانونی شود و برای ساختمان‌های جدیدالتأسیس نیز رعایت این موارد اجباری شده و نظارتی دقیق بر حسن اجرای آن شود. هنوز شهرداری‌ها به‌دقت سراغ این موضوع نرفته‌ است. یک‌سری برنامه‌ریزی با معاونت شهرسازی شهرداری تهران دارد صورت می‌گیرد و مشوق‌هایی را برای ساختمان‌هایی که در این زمینه صرفه‌جویی می‌کنند و مبحث 16 و 19 مقررات ملی ساختمان را به بهترین شکل انجام می‌دهند، در نظر گرفته می‌شود.
همچنین امسال شیرهای هیدرانته و مخازن آب اضطراری را که می‌توانند در مواقع بحرانی کمک‌کننده باشند، به‌شدت افزایش دادیم. تفاهم‌نامه‌هایی را با آب و فاضلاب  منعقد کردیم.