آب بیش از۲ هزار  مشترک بد مصرف تهرانی قطع شد
آب بیش از۲ هزار  مشترک بد مصرف تهرانی قطع شد
سخنگوی صنعت آب با تاکید بر اینکه وضعیت منابع آبی خوب نیست، گفت: آب ۲ هزار و ۸۰۰ مشترک بد مصرف در کلان‌شهر تهران برای ساعاتی در روز قطع شد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» فیروز قاسم‌زاده اظهار کرد:  آب ۲ هزار و ۸۰۰ مشترک بد مصرف آب در کلان‌شهر تهران برای ساعت‌هایی در روز قطع شد؛ قطع آب این مشترکان با هدف تغییر در رفتارهای مصرفی انجام شده است.

وی ادامه داد: امسال وارد سومین پاییز خشک شده‌ایم و وضعیت منابع آبی چندان خوب نیست.

سخنگوی صنعت آب خاطرنشان کرد: بارش‌هایی که تاکنون رخ داده، بیشتر در شمال کشور بوده و نفوذ کمتری در داخل کشور داشته است.

کاهش ۴۴ درصدی بارش‌ها در مهرماه

قاسم‌زاده گفت: از ابتدای مهرماه تاکنون تنها ۳ میلیمتر است که در مقایسه با سال گذشته حدود ۴۴ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: این کاهش نسبت به دوره بلندمدت ۵۹ درصد است که سبب کاهش ورودی به سدهای کشور شده است.

ورودی به سدها ۳۰ درصد کاهش یافت

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه در ۵ساله اخیر ورودی به سدها ۳۰ درصد کاهش یافته است، گفت: ورودی سدها در مهرماه امسال ۸۸۰ میلیون مترمکعب بوده و نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۲ درصد کاهش داشته است.

قاسم‌زاده با اشاره به خروجی ۱۹۵۰ میلیون مترمکعبی آب در مهرماه سال جاری گفت: این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی میزان پرشدگی مخازن را ۳۷ درصد عنوان کرد که این رقم طی ۵ سال گذشته ۴۳ درصد بوده است.

تنش آبی ۱۰ تا ۱۲ساله در کشور

سخنگوی صنعت آب در باره واردشدن کشور به شرایط تنش آبی خاطرنشان کرد: از ۱۰ الی ۱۲ سال پیش طبق شاخص‌های جهانی وارد شرایط تنش آبی شده‌ایم.

قاسم‌زاده ادامه داد: سرانه یک هزار و ۷۰۰ مترمکعبی نشانه شرایط تنش آبی است و کمتر از هزارمترمکعبی نیز نشانه واردشدن به شرایط کم‌آبی است که زندگی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: ۴۰ درصد تأمین آب تهران از منابع سطحی پیش‌بینی‌شده و در حال حاضر نیز سدهای پنج‌گانه تهران ۱۹ درصد پرشدگی دارند.

سخنگوی صنعت آب گفت: تهران با همین شرایط تا سه ماه آینده تأمین آب دارد و انتظار می‌رود با بارش‌هایی که از هفته آینده در منطقه تهران رخ خواهد داد وضعیت بهتری ایجاد شود.

تداوم مصرف بی‌رویه

قاسم‌زاده از تداوم مصرف بی‌رویه آب در تهران خبر داد و این رویه تفاوت جزئی نسبت به تابستان دارد زیرا مردم تصور کرده‌اند با ورود به پاییز نیازی به مدیریت مصرف نیست.

وی بر ضرورت رعایت الگوی مصرف در کلان‌شهر تهران تأکید کرد و خواستار آن شد تا مردم به هنگام مصرف آب شرایط کلی کشور را مدنظر قرارداد و از مصرف بی‌رویه پرهیز کنند.

تدوین برنامه برای پیشگیری از بروز مشکلات آبی

سخنگوی صنعت آب گفت: برنامه‌ریزی برای همه شهرهای کشور شده است تا مشکل آبی ایجاد نشود.

قاسم‌زاده از احتمال اجرای مدیریت فشار در برخی شهرهای کشور خبر داد و خاطرنشان ساخت: سیاست تنبیه و تشویق نیز برای مشترکان آب اندیشیده شده است.

وی افزود: مشترکان خوش مصرف اگر مصرف خود را کاهش دهند از پاداش سه هزارتومانی به‌ازای هر مترمکعب صرفه‌جویی برخوردار خواهد شد.

سخنگوی صنعت آب ادامه داد: تعرفه‌ها برای مشترکان بد مصرف پلکانی افزایش خواهد یافت و اگر مشترکی اصرار به بد مصرفی داشته باشد با قطع آب روبرو خواهد شد.

قاسم‌زاده گفت: اعمال سیاست‌های تشویقی سبب شده مشترکان پرمصرف که ۶ درصد بودند اندکی کاهش‌یافته و به حدود ۵ درصد برسند.

وی خاطرنشان کرد: الگوی مصرف در استان‌ها بین ۱۳ تا ۱۸ مترمکعب است و در تهران ۱۴ مترمکعب است و مشترکانی که بالاتر از الگو باشند تذکر می‌گیرند و تا ۲ برابر الگو مصرف کنند وارد مرحله اول جریمه خواهند شد.