چرا نیروگاه‌ها با علم به پدیده وارونگی هوا در فصل سرد مازوت مصرف می‌کنند؟
چرا نیروگاه‌ها با علم به پدیده وارونگی هوا در فصل سرد مازوت مصرف می‌کنند؟
با توجه به ناترازی تولید و مصرف انرژی در کشور پیش‌بینی می‌شود که نیروگاه‌ها در فصل سرد سال امسال نیز به سمت سوخت مازوت حرکت کنند این در حالیست که این سوخت سبب افزایش آلایندگی محیط زیست و آلودگی هوا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» چالش قطعی برق، قطعی گاز و به‌دنبال آن آلودگی هوا یک ضلع مسئله‌ای هستند که ریشه آن ناترازی گاز طبیعی تلقی می‌شود. در شرایط عادی، سوخت قابل توجه مورد استفاده نیروگاه‌های تولید برق کشور بر مبنای گاز طبیعی طراحی شده است، زمانی که میزان استخراج گاز کشور متناسب با مصارف تعیین‌شده باشد، قطعی گاز مشترکان خانگی، صنعتی و دیگر اتفاق نخواهد افتاد، از طرفی واحدهای نیروگاهی به‌عنوان یکی از مشتریان بزرگ گاز کشور نیز با محدودیت سوخت مواجه نشده و قطع برق نیز اتفاق نمی‌افتد.

بنابراین یکی از سوخت‌هایی که در زمان کمبود سوخت مورد استفاده قرار می‌گیرد سوخت مازوت است که متاسفانه این سوخت سبب آلایندگی  محیط زیست و آلودگی هوا می‌شود.

مازوت که در فضای صنعتی با نام نفت کوره معرفی می‌شود، یک فرآورده به‌دست آمده از هیدروکربن‌های نفتی است که در مراحل پالایش نفت خام پس از نفتا، بنزین و نفت سفید به‌دست می‌آید و چون سیاه‌رنگ است به نام نفت سیاه نیز خوانده می‌شود.

استفاده از سوخت مازوت آلودگی بسیاری در هوا به‌ویژه در شرایط پایداری جوی به‌وجود می‌آورد از این رو استفاده از آن برای واحدهای صنعتی به‌ویژه در مناطق پرجمعیت و دچار معضل آلودگی هوا محدود یا ممنوع شده است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که آلایندگی مازوت از زغال سنگ بدتر است، اگر این ماده را در خاک تزریق کنیم خاک را می‌کُشد و سفره آب زیرزمینی را مسموم می‌کند؛ مازوت سمی است که به نفت کوره، نفت سیاه یا نفت دریا معروف است زیرا این سوخت در کشتی‌ها استفاده می‌شود ودر نقاطی حرکت می‌کنند که تلاطم هوا وجود دارد و سوزاندن آن هوا را آلوده نمی‌کند.

حال این سوال پیش می‌آید که چرا نیروگاه‌ها به خصوص در فصل سرد سال با علم به پدیده وارونگی هوا مازوت مصرف می‌کنند؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که سوخت اصلی استفاده شده در بسیاری از نیروگاه‌های کشور، سوخت گاز طبیعی است و همین مسئله موجب می‌شود که اولویت همه واحدهای نیروگاهی برای مصرف سوخت گزینه گاز طبیعی باشد اما با رسیدن فصل سرد سال واحدهای تولید برق به سمت استفاده از مازوت و سایر سوخت‌های مایع حرکت می‌کنند.

از سوی دیگر میزان تقاضای برق سبب می‌شود که نیروگاه حرارتی در کشور مجبور به تولید برق باشد و همین مسئله زمینه حرکت به سوی سوخت‌های جایگزین را تقویت می‌کند.

در همین راستا، ناصر اسکندری، معاون راهبری تولید شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی ضمن اشاره به معایب استفاده از مازوت در واحدهای نیروگاهی معتقد است که متولی تامین سوخت نیروگاهی وزارت نفت است و متاسفانه ناترازی گاز در فصل زمستان به دلیل افزایش قابل توجه مصرف بخش خانگی باعث می‌شود تا سهم گاز طبیعی نیروگاه‌ها مشابه صنایع محدود شده و این بخش‌های تولید برق بر خلاف میل خود مجبور به استفاده از سوخت مایع شوند. برهیمن اساس با این روش بیشتر واحدهای نیروگاهی به جهت استفاده از سوخت مایع متضرر می‌شوند.