طرح‌های گروه اقتصادی صندوق نفت تأثیری مستقیم بر توسعه‌ صنعت نفت دارند
طرح‌های گروه اقتصادی صندوق نفت تأثیری مستقیم بر توسعه‌ صنعت نفت دارند
رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت در سی‌ویکمین نشست شورای عالی پروژه‌های صندوق‌ بازنشستگی صنعت نفت اظهار کرد: طرح‌های گروه اقتصادی صندوق‌ها تأثیری مستقیم بر اقتصاد و توسعه‌ صنعت نفت دارند، از این رو سرعت‌بخشی به توسعه آنها بسیار بااهمیت است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»، عبدالحسین بیات در سی‌ویکمین نشست شورای عالی پروژه‌های گروه اقتصادی صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت گفت: طرح‌های گروه اقتصادی صندوق‌ها ضمن تأمین منابع خدمت‌رسانی به بازنشستگان و بازماندگان، تأثیری مستقیم بر اقتصاد و توسعه‌ صنعت نفت دارند، از این رو، سرعت‌بخشی به توسعه آنها بسیار بااهمیت است.

در ادامه این نشست شرکت توربوکمپرسور نفت ضمن اعلام ساخت و تحویل ۱۵ دستگاه الکتروکمپرسورهای مورد نیاز برای توسعه میدان نفتی آذر، از وضع ساخت و طراحی کمپرسورهای مورد نیاز طرح‌های نفتی غرب کشور، صنایع پتروشیمی و کاهش گازهای مشعل گزارش داد، هم‌اکنون ۳۶ دستگاه الکتروکمپرسور در این شرکت در حال طراحی و ساخت است که نخستین مرحله از این الکتروکمپرسورها با پیشرفت ۸۰ درصدی تا آخر امسال تحویل واحد بهره‌بردار می‌شود و دیگر دستگاه‌های باقیمانده به‌ تناسب شرایط قرارداد در موعد مقرر تحویل داده خواهد شد.

ساخت نیروگاه و پست نیروگاهی مجتمع ان‌جی‌ال ۳۱۰۰

شرکت نیروگاه صبا دهلران نیز در این نشست به وضع ساخت نیروگاه مجتمع NGL۳۱۰۰  که شامل ۶ پکیج توربوژنراتوری ۲۵ مگاواتی است، اشاره کرد، در این زمینه هر دو ژنراتور این نیروگاه از طریق یک ترانسفورماتور ۵۰KVA، توان خود را به پست ۲۳۰ کیلوولت بلافصل منتقل می‌کنند؛ سوخت این نیروگاه از طریق یک ایستگاه تنظیم فشار تأمین می‌شود؛ بنا بر اعلام مسئولان این پروژه توربو ژنراتورهای واحدهای یک تا چهار نیروگاه تا پایان آذرماه امسال آماده راه‌اندازی خواهد بود.

 ساخت ایستگاه تقویت فشار گاز اتیلن غرب 

ایستگاه تقویت فشار گاز اتیلن غرب (پروژه احداث دو ایستگاه تقویت فشار گاز اتیلن غرب، واقع در سیاه‌مکان و گچساران) شامل احداث ایستگاه تقویت فشار شماره ۲ (CS۲) خط لوله سراسری اتیلن غرب کشور در منطقه سیاه‌مکان و همچنین احداث ایستگاه تقویت فشار شماره ۷ (CS۷) خط لوله سراسری اتیلن غرب کشور در گچساران از سوی شرکت اوتی‌سی (OTC) از شرکت‌های گروه اقتصادی صندوق‌ها در حال ساخت است که به گفته مدیران شرکت نیروگاه صبا دهلران در صورت تأمین برق این دو ایستگاه‌ تا پایان آذرماه امسال آماده راه‌اندازی خواهد بود.

پروژه‌ای برای افزایش ظرفیت تولید نفت

در سی‌ویکمین نشست شورای عالی پروژه‌های صندوق‌ بازنشستگی صنعت نفت وضع میدان‌های نفتی منصوری و رامشیر، پتروشیمی کیان و پلیمر گچساران مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت. در این نشست گزارشی از چالش‌های قراردادی، جریان نقدینگی در این پروژه‌ها و محدودیت‌های تأمین مالی از سوی کارفرمایان ارائه و تصریح شد که با وجود محدودیت‌های ذکرشده، این پروژه‌ها بین ۳۰ تا ۴۰ درصد پیشرفت داشته‌اند، همچنین با توجه به سیاست دولت سیزدهم مبنی بر افزایش ظرفیت تولید نفت به مقدار پیش از تحریم‌ها و با تلاش شبانه‌روزی مهندسان و متخصصان داخلی، از ابتدای امسال چاه شماره ۲۷ میدان رامشیر و چاه‌های شماره ۱۲۱، ۱۲۳ و ۱۲۴ میدان منصوری به تولید رسیده‌اند و حدود ۱۰ هزار بشکه به ظرفیت تولید کشور افزوده شده است.

کمک به زیرساخت تأمین سوخت زمستانی

پروژه عرشه، متعلقات و جکت‌های فاز ۱۱ میدان مشترک پارس جنوبی نیز طرح دیگری بود که شرکت تأسیسات دریایی در سی‌ویکمین نشست شورای عالی پروژه‌های گروه اقتصادی صندوق‌ها در مورد آن گزارشی ارائه کرد. به گفته مدیران پروژه، این طرح حدود ۲۱ درصد پیشرفت داشته است که با نصب جکت، جهشی خیره‌کننده در پیشرفت واقعی پروژه و آمار اعلامی خواهد داشت.

در سی‌ویکمین نشست شورای عالی پروژه‌های صندوق‌ بازنشستگی صنعت نفت آخرین وضع طرح پوشش بتنی لوله‌های فاز ۱۶، مورد بررسی قرار گرفت، مدیران این طرح پیشرفت این طرح دریایی را حدود ۷۹ درصد اعلام کردند؛ پروژه احداث خط لوله جدید فاز ۱۶ پارس جنوبی با پیشرفت ۳۳ درصدی، جلوتر از برنامه پیش‌بینی‌شده در حال انجام است.

شرکت‌های گروه اقتصادی صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت تأمین‌کننده حدود دوسوم منابع پرداخت مستمری و مقرری بازنشستگان و بازماندگان صنعت نفت هستند، از این رو افزایش توان مالی این گروه و توسعه شرکت‌های زیر مجموعه آن در پرتو رویکرد بنگاه اقتصادی اهمیتی بسیار دارد.