صرفه‌جویی ۱۴۰ میلیون دلاری بازسازی قطعات توربین گازی در کشور
صرفه‌جویی ۱۴۰ میلیون دلاری بازسازی قطعات توربین گازی در کشور
مدیرعامل شرکت قطعات توربین شهریار گفت: سالانه 700 ست قطعات توربین گازی در مجموعه بازسازی می‌شود که از این محل شاهد صرفه‌جویی 120 تا 140 میلیون دلاری در سال هستیم.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» مسعود مرادی با اشاره به دانش فنی متخصصان ایرانی در بازسازی قطعات توربین گازی، اظهار داشت: قطعاتی که در توربین نصب می‌شوند تکنولوژی خاصی دارند و با دانشی خاص می‌توان در این حوزه فعالیت کرد، چرا که قطعاتی که روی توربین نصب می‌شوند بعد از بازسازی باید بتوانند در دمای بالای هزار درجه و دور بسیار بالای سه هزار درجه به خوبی فعالیت کنند.
وی با بیان اینکه سالانه 600 تا 700 ست قطعات توربین گازی در مجموعه بازسازی می‌شود، گفت: میانگین نرخ هر ست معادل 200 هزار دلار اعلام شده که سالانه در این بخش شاهد صرفه‌جویی 120 تا 140 میلیون دلاری هستیم.
مدیرعامل شرکت قطعات توربین شهریار یادآور شد: این مجموعه بعد از دهه 70 که کشور رو به توسعه بود و به تبع آن پشتیبانی هم باید انجام می‌شد، راه‌اندازی شده است. در گذشته قطعات نیروگاهی برای بازسازی به کشورهای اروپایی ارسال می‌شدند و این خط برگرفته از همان کشورها تجهیز شده بود اما بعد از تحریم، انتقال تکنولوژی انجام شد و اکنون نزدیک به سه دهه است که این اقدام در کشور و توسط متخصصان داخلی انجام می‌شود.
مرادی درخصوص تفاوت‌های دانش بازسازی و ساخت، توضیح داد: پروسه ساخت مشخص بوده و خط مشخصی دارد این درحالی است که پروسه بازسازی بسیار پیچیده‌تر است. به عنوان مثال یک قطعه بیش از 40 هزار ساعت کار کرده و دچار تنش‌های مختلفی شده و برای بازسازی فرآیند باید از ابتدا و از زوایای مختلف بازبینی شده و قطعه باید به گونه بازسازی شود تا مجددا بتواند 40 هزار ساعت فعالیت داشته باشد. قطعا تکنولوژی بازسازی از ساخت بسیار بالاتر است.
مدیرعامل شرکت قطعات توربین شهریار در پایان با بیان اینکه سال گذشته بیش از نیم میلیون دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی برای بازسازی نیروگاه‌های عراق و سوریه داشتیم، اظهار داشت: پیش‌بینی می‌کنیم این مقدار امسال به یک تا 1.5 میلیون دلار برسد.