80 درصد پرمصرف‌ترین مشترکان خانگی گاز تهران ساکن‌ مناطق 1 تا 3 ‌‌هستند‌
80 درصد پرمصرف‌ترین مشترکان خانگی گاز تهران ساکن‌ مناطق 1 تا 3 ‌‌هستند‌
آمار‌ توزیع مشترکان پله آخر مصرف گاز بین مناطق 22 گانه تهران نشان می‌دهد که حدوداً 80 درصد از آنها، در سه منطقه 1، 2 و 3 ساکن هستند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» ایران رتبه سوم تولید گاز طبیعی در دنیا را داراست و از این منظر انتظار می‌رود ضمن پوشش نیاز داخل، درآمد صادراتی قابل توجهی نیز از این محل داشته باشد. این در حالی است که در سال‌های اخیر، شاهد قطعی گاز صنایع عمده و نیروگا‌ه‌های کشور به منظور تأمین گاز خانگی در فصل سرد سال هستیم.

در واقع به دلیل استفاده گسترده از گاز خانگی برای گرمایش منازل و ساختمان‌های تجاری در فصل سرد (که به صورت میانگین تا 50 درصد از کل گاز مصرفی کشور نیز کشیده می‌شود)، هر سال با افزایش مصرف قابل توجه گاز خانگی و تجاری مواجه هستیم به طوری که برای جبران این افزایش زیاد در مصرف، ناچار به قطعی گاز صنایع عمده و نیروگاهی می‌شویم که خسارات زیادی را به اقتصاد کشور وارد می‌کند.

* 89 درصد مرفهین تهران جزو مشترکان پرمصرف گاز در پله‌های 8 تا 12 هستند

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گزارشی با عنوان «بررسی الگوی رفاهی مصرف گاز طبیعی در مشترکین خانگی» به الگوی مصرف گاز مشترکان خانگی دهک‌های مختلف جامعه پرداخته است. طبق این گزارش، شهر تهران به عنوان پرجمعیت‌ترین شهر ایران، نمونه بسیار مناسبی برای بررسی «توزیع رفاهی مشترکین پرمصرف گاز» است.

به عنوان شاخص رفاه نسبی بین مناطق مختلف تهران، میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در هر منطقه با توجه به داده‌های اعلامی بانک مرکزی در آبان ماه 1400 مدنظر قرار گرفته شده است. بدین ترتیب، هرچه میانگین قیمت مسکن در یک منطقه بالاتر باشد، آن منطقه از سطح رفاهی بالاتری برخوردار خواهد بود.

توزیع مشترکین پرمصرف تهرانی (که در پله‌های 8 تا 12 هستند) بین مناطق مختلف تهران نشان‌دهنده آن است که 88.83 درصد از آنها در مناطق گران و مرفه شمالی تهران ساکن هستند، حال آنکه تنها 11.17 درصد از آن‌ها در نیمه جنوبی شهر سکونت دارند. جالب اینکه سهم سه منطقه 1، 2 و 3 که گران‌ترین مسکن را داشته و مرفه‌ترین مناطق تهران محسوب می‌شوند، به تنهایی 65.97 درصد است. ‌جدول شماره 1، ‌ توزیع پرمصرفین را بین مناطق مختلف تهران نشان می‌دهد.

 

 

جدول 1

*سهم 93 درصدی مرفه‌نشینان تهرانی از پله آخر مصرف گاز

طبق گزارش این وزارتخانه، از بین مشترکان پرمصرف که در پله‌های 8 تا 12 قرار دارند، پرمصرف‌ترین مشترکین گاز خانگی در کشور آن دسته هستند که در پله دوازدهم مصرف قرار می‌گیرند. توزیع این مشترکین بین مناطق 22 گانه تهران نشان می‌دهد که حدوداً 80 درصد از آنها تنها در سه منطقه مرفه 1، 2 و 3 سا کن هستند.

بدین ترتیب سهم مناطق نیمه جنوبی تهران تنها 7 درصد از کل پرمصرف‌ترین مشترکین تهرانی است. جدول 2 توزیع پرمصرف ترین مشترکین تهرانی را بین مناطق مختلف تهران نشان می‌دهد.

جدول 2

در مجموع به نظر می‌رسد که توزیع یارانه گاز در ایران عادلانه نیست و ضروری است که پلکان‌های آخر مصرف گاز که عامل کمبود گاز در کشور شده‌اند، هزینه واقعی این سوخت را پرداخت کنند.

منبع: فارس