وارد مدار شدن ۳ هزار مگاوات نیروگاه جدید حرارتی، تابستانی بدون خاموشی را رقم زد
وارد مدار شدن ۳ هزار مگاوات نیروگاه جدید حرارتی، تابستانی بدون خاموشی را رقم زد
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی ایران گفت: تنها در بخش نیروگاه‌های حرارتی افزون بر ۳ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی تا قبل از آغاز پیک تابستان امسال وارد مدار شد که همین امر تابستانی بدون خاموشی را رقم زد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»«هادی مدقق» اظهار کرد: تعهد شرکت برق حرارتی برای تأمین برق تابستان ۱۴۰۱ افزایش ظرفیت نیروگاهی به تعداد ۱۹ واحد با ظرفیت ۳ هزار و ۲۲۹ مگاوات بود که تا زمان پیک‌بار به بهره‌برداری رسید.

به گفته این مقام مسئول بقیه تعهد شرکت در ماه‌های آینده وارد مدار خواهند شد.

وی در باره اقدام‌های دولت سیزدهم برای گذر از تابستانی بدون خاموشی در سال ۱۴۰۱ ادامه داد: در ابتدای دولت سیزدهم برنامه‌ریزی برای عدم تراز تولید و مصرف برق انجام شد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان برق حرارتی گفت: ابتدای کار حدود ۱۴ هزار مگاوات ناترازی تولید و مصرف وجود داشت که باید جبران می‌شد و پیش‌بینی‌شده بود تا سال ۱۴۰۵ اگر قرار باشد با مصرف با همین روال ادامه پیدا کند این عدد افزون بر ۳۰ هزار مگاوات شود.

مدقق ادامه داد: به‌هرحال مصرف روند خود را دارد و تولید به دلایلی عقب‌ماندگی داشت براین‌اساس برنامه‌ریزی که در ابتدای دولت سیزدهم انجام شد توأمان تولید و مصرف بود که افزایش ظرفیت ۳۵ هزار مگاواتی هدف‌گذاری شد.

وی افزود: البته در توجه توأمان به مبحث تولید و مصرف، بحث بر این نشد که کل این ۳۵ هزار مگاوات را خواسته باشیم یا برق حرارتی یا نیروگاه احداث کنیم؛ بلکه از روش‌های مختلف مقرر شد تأمین شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان برق حرارتی خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی‌ها برای احداث ۱۵ هزار مگاوات برق حرارتی، ۱۰ هزار مگاوات انرژی‌های تجدیدپذیر که واقعاً جایش در سبد انرژی کشور خالی بود و ۱۰ هزار مگاوات بحث مدیریت مصرف که هم‌زمان هم بحث مدیریت بار بود صورت گرفت.

مدقق گفت: در بحث مدیریت مصرف مقرر شد با تخصیص مشوق‌هایی که به صنایع و بخش کشاورزی داده می‌شد  مصرف این بخش‌ها  کاهش یابد.

وی ادامه داد: همچنین مقرر شد در تجهیزات مصرف‌کننده انرژی اقدام‌هایی انجام شود تا مصرف کاهش یابد که به طور مثال بحث تعویض روشنایی معابر با لامپ‌های ال‌ای‌دی یا بحث تعویض کولرهای گازی قدیمی پنجره‌ای با کولرهای پربازده مخصوص مناطق گرمسیر موردتوجه قرار گرفت.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان شرکت برق حرارتی بیان کرد: این برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفت به‌علاوه افزایش ظرفیت نیروگاهی سبب شد تابستان امسال بدون خاموشی پشت سر گذاشته شود.