قطر: بحران انرژی اروپا زمستان آینده حادتر خواهد شد
قطر: بحران انرژی اروپا زمستان آینده حادتر خواهد شد
وزیر انرژی قطر اعلام کرد اروپا پس از مصرف شدن ذخایر گاز این منطقه در زمستان امسال، با بحران انرژی دشوارتری در زمستان آینده روبرو خواهد شد.

به گزارش«نبض انرژی» اروپا امسال عملکرد خوبی در پر کردن مخازن ذخیره سازی گاز داشته است و طبق آمار آژانس “زیرساخت گاز اروپا”، ذخایر گاز این بلوک تا ۱۷ اکتبر، ۹۲.۳۷ درصد پر شده و ذخایر گاز آلمان ۹۶ درصد پر شده است که زودتر از موعد تعیین شده بود. ذخایر گاز ایتالیا ۹۴ درصد و ذخایر فرانسه بیش از ۹۸ درصد پر شده است.

سعد الکعبی که وزیر انرژی قطر و مدیرعامل شرکت دولتی قطر انرژی است، به روزنامه فایننشیال تایمز گفت: اما در فقدان بخش عمده گازی که اروپا تا این اواخر از روسیه وارد می‌کرد، مشکل تامین عرضه در زمستان ۲۰۲۴-۲۰۲۳ وخیم‌تر خواهد شد و پر کردن مخازن گاز این منطقه برای سال آینده، به مسئله اصلی تبدیل می‌شود.

این مقام قطری اظهار کرد: اروپا سال آینده، سال بعد و حتی در سال ۲۰۲۵ با مشکلات تامین گاز روبرو خواهد شد. وی در ادامه افزود: با نبود گاز روسیه، تصور می‌کنم مشکل، عظیم و برای مدت طولانی خواهد بود.

اروپا به دنبال امضای قراردادهای تامین بلندمدت گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) با قطر است. مشکل اینجاست که قطر عمده حجم تولیدش را تحت قراردادهای بلندمدت با مشتریان خارج از اروپا، می‌فروشد و ظرفیت جدید صادرات ال‌ان‌جی این کشور پس از سال ۲۰۲۵ اضافه خواهد شد.

تحلیلگران مختلف و آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داده‌اند که بحران انرژی اروپا، فراتر از زمستان آینده ادامه پیدا خواهد کرد.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی، اوایل ماه جاری گفت: اروپا ممکن است پس از زمستان امسال، گازی در مخازن ذخیره سازی نداشته باشد و احتمالا برای پر کردن مخازن پیش از زمستان ۲۰۲۴-۲۰۲۳ به تقلا خواهد افتاد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، کیسوکه ساداموری، مدیر بازارها و امنیت انرژی آژانس بین‌المللی انرژی در زمان انتشار گزارش سه ماهه بازار گاز در اوایل اکتبر، گفته بود:‌ همه سیگنال‌ها به این اشاره دارند که بازارها در سال ۲۰۲۳ با کمبود شدید عرضه مواجه می‌شوند.

منبع: ایسنا