تلاش دولت برای رفع گرد و غبار/ تیم ایرانی برای بازدید کانون‌های ریزگرد به عراق می‌رود
تلاش دولت برای رفع گرد و غبار/ تیم ایرانی برای بازدید کانون‌های ریزگرد به عراق می‌رود
دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با رایزنی های انجام شده میان ایران و عراق، قرار است تیمی کارشناسی شنبه ( ۳۰ مهرماه) برای بازدید از کانون های گرد و غباری بحرانی و تاثیرگذار بر روی کشور ما به عراق اعزام شوند.

به گزارش«نبض انرژی»گرد و غبار معضلی است که چند سالی است کشور ما را درگیر کرده است و بخش عمده آن از کشورهای عراق و سوریه وارد ایران می شود، از این رو ایران برای برطرف کردن این مشکل در نشست بین المللی مقابله با گرد و غبار که تیرماه امسال با حضور مقامات عالیرتبه ۱۲ کشور درگیر با این پدیده در ایران برگزار شده بود، با وزیر محیط زیست عراق به نتیجه رسیده بود که مهرماه امسال تیمی کارشناسی از ایران به عراق سفر و از کانون های بحرانی تاثیرگذار بر روی کشور ما بازدید کنند که اکنون شرایط اجرای آن فراهم شده است.

البته در آن نشست برای این منظور دو تاریخ ۲۴ و ۲۷ مهرماه تعیین شده بود که بنا به دلایلی این تاریخ ها به تاخیر افتاد، در گزارشی تاخیر اجرای این توافق را پیگیری کرده بود که علت این تاخیر جواب ندادن از سوی عراق اعلام شد اما اکنون به نظر می رسد که با پیگیری سازمان حفاظت محیطزیست و وزات خارجه ایران زمینه برای اعزام تیم کارشناسی ایرانی به عراق فراهم شد.

علی محمد طهماسبی بیرگانی گفت: با رایزنی های صورت گرفته و پیگیری های مداوم سازمان حفاظت محیط زیست بالاخره موفق به گرفتن مجوز اعزام تیم کارشناسی ایران به عراق شدیم.

وی افزود: قرار است این تیم با چند روز تاخیر (زمان تعیین شده ۲۴ و ۲۷ مهرماه بود) ۳۰ مهرماه به عراق اعزام شود و در این سفر از یکی از کانون های اصلی و تاثیرگذار گرد و غباری بر روی کشور ما بازدید خواهند کرد.

وی اظهار داشت: این یک تیم کارشناسی ۷ نفره متشکل از سازمان حفاظت محیطزیست، وزارتخانه های خارجه، جهاد کشاورزی، نفت، نیرو، نیروهای مسلح و دفاع و پشتیبانی است و تمام برنامه های آنها در این سفر مشخص و جمع بندی شده است، حتی امروز چهارمین جلسه هماهنگی کارهایی که قرار است انجام شود نیز برگزار می شود.

طهماسبی با اشاره به اینکه این سفر چهار روزه است گفت: بعد از بازگشت تیم ایرانی به کشور، قرار است یک تیم عراقی به ایران بیایند تا از کانون های گرد و غباری داخل کشور و اقدامات و تجربیاتی که برای مقابله با گرد و غبار انجام داده ایم آشنا شوند و بعد از آن اقدام عملی در کشور عراق آغاز شود.

دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: در این سفر تمام برنامه های تیم اعزامی مشخص و تنظیم شده و قرار است نشستی با وزیر کشاورزی، مسوول بیابانزدایی و محیط زیست عراق داشته باشند.

منبع: ایرنا