طرح مدیریت آب‌های سطحی تهران در مرحله فراخوان + جزییات
طرح مدیریت آب‌های سطحی تهران در مرحله فراخوان + جزییات
سرپرست مدیریت گروه مطالعاتی زیرساخت و عمران شهری مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران گفت: در حال فراخوان طرح مطالعاتی مدیریت آب‌های سطحی تهران هستیم که پس از انجام اقدامات لازم، در نهایت دستورالعمل مدیریت بهره‌برداری سامانه آب‌های سطحی شهر تهران تهیه و به سازمان‌ها و شرکت‌های متولی ارسال شود.

به گزارش«نبض انرژی»شورورزی با بیان اینکه بر اساس بیانات مقام معظم رهبری اگر از تحقیق غافل شویم و اشخاصی در دنیا تحقیقات را انجام دهند و برای ما ارسال کنند تا آن را آموزش دهیم، وابستگی ایجاد می‌شود، اظهار کرد: هدف پژوهش رسیدن به مرجعیت علمی و حل مسائل کنونی و آینده کشور است.

وی با بیان اینکه در گروه زیرساخت و عمران شهری طرح‌های مختلفی بر اساس احصای نیاز در مناطق مختلف انجام شده است، یادآور شد: پروژه‌های اولویت‌داری شامل پایش، تعمیر و نگهداری و مدیریت آب‌های سطحی در دستور کار مرکز مطالعات بوده است.

شورورزی با اشاره به اینکه از دهه ۵۰ شمسی سامانه جمع‌آوری آب‌های سطحی مبتنی بر رودخانه‌های شهری، حوضچه‌ها و سازه‌های انتقال آب‌های سطحی بوده که مدیریت آب‌های سطحی را بر عهده داشتند، گفت: ورود زباله و فاضلاب به تونل‌ها و کانال‌های آب‌های سطحی باعث تنگ‌شدگی، پس زدگی و آب‌گرفتگی معابر می‌شود، معضلات شهری ایجاد می‌کند و کیفیت آب را کاهش می‌دهد. در راستای رفع این معضلات، طرح مطالعاتی تهیه شده و موارد متعددی را در دستور کار قرار داده است.

وی اضافه کرد: پایش مستمر سامانه اصلی به منظور آگاهی از وضعیت در طول بهره‌برداری، تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده در شبکه به وسعت ۵۷۷ کیلومتر در سطح شهر تهران، ارائه دستورالعمل و چگونگی انجام تعمیر به شیوه سریع پیش‌بینی شده تا فراهم کردن زیرساخت مناسب در راستای مدیریت هوشمند منابع آب و شهر آب‌محور باشد.

شورورزی با بیان اینکه به دنبال این هستیم که آب تمیز و پاک حاصل از نزولات جوی را ذخیره کنیم و منابع آب شرب، کشاورزی و صنعتی داشته باشیم، یادآور شد: این طرح ماحصل تلاش بخش مطالعاتی مرکز در گروه زیرساخت و عمران در سال ۱۴۰۱ و خروجی کمیته پژوهشی است و پس از تحلیل و واکاوی این پیشنهاد پژوهشی در کمیته تخصصی طرح و سپس ضرورت این پروژه و موارد لازم دیگر جهت برگزاری فراخوان اعلام می‌شود.

بنا بر اعلام سایت شهر، وی افزود: در حال فراخوان هستیم و امیدواریم بتوانیم از گروه‌های متخصص استفاده کنیم تا طرح به نتیجه برسد. پس از فراخوان عمومی و ارجاع اطلاعات به مراکز و سلسله مراتب، مجری انتخاب می‌شود، کمیته راهبری پروژه تشکیل و گزارش ارائه خواهد شد و در نهایت دستورالعمل مدیریت بهره‌برداری سامانه آب‌های سطحی شهر تهران تهیه و به سازمان‌ها و شرکت‌های متولی ارسال خواهد شد.