افزایش حدود ۲۰ درصدی صادرات گاز ایران در دولت سیزدهم
افزایش حدود ۲۰ درصدی صادرات گاز ایران در دولت سیزدهم
مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران گفت: صادرات گاز ایران در ۵ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال حدود ۲۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش«نبض انرژی»حسینعلی محمدحسینی صبح امروز (سه‌شنبه، ۲۶ مهرماه) در سومین نشست هم‌اندیشی مدیریت انرژی و کربن شرکت‌های گاز استانی در شیراز با تأکید بر اهمیت مدیریت مصرف انرژی در سطح جهان اظهار کرد: اگر قرن بیستم قرن نفت بود، ما شاهد آن هستیم که قرن بیست‌ویکم از نظر بسیاری از کارشناسان قرن گاز است.

وی با اشاره به دوران گذار از انرژی‌های فسیلی به انرژی‌های تجدیدپذیر افزود: ایران از نظر منابع گازی در جهان هم‌اکنون در جایگاه دوم جهان است، اما به‌دلیل نبود بهینه‌سازی مصرف در جایگاه چهارم مصرف جهان قرار دارد، از این رو می‌طلبد به عملکردمان نگاهی داشته باشیم تا بتوانیم شاخص‌های مهم مصرف انرژی را به سطح مطلوب برسانیم.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران برگزاری هم‌اندیشی‌ها و همایش‌های این‌چنینی را زمینه‌ساز هم‌افزایی میان مدیران صنعت گاز برای بهینه‌سازی انرژی دانست و گفت: ایران با مدیریت مصرف انرژی و بهره‌برداری از موقعیت جغرافیایی خود باید در بخش صادرات گاز فعال شود.

محمدحسینی سهم ایران از تجارت گاز جهان را با وجود دارا بودن منابع عظیم گازی کمتر از ۲ درصد بیان کرد و گفت: این رقم برای روسیه بیش از ۱۹ درصد است.

وی با بیان اینکه در پنج ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال در زمینه تجارت گاز شاهد افزایش ۲۰ درصدی بوده‌ایم، افزود: هم‌اکنون ایران بیش از ۲۶ میلیون مشترک جز و کل دارد و پارسال ظرفیت پالایش گاز خود را به بیش از یک میلیارد مترمکعب رسانده است.

پلیس انرژی در اروپا

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه پارسال بیش از ۲۸۷ میلیارد مترمکعب گاز غنی در کشور تولید و تحویل پالایشگاه‌های گازی کشور شده است، گفت: پارسال از بیش از ۲۶۷ میلیارد مترمکعب گاز شیرین تولیدشده در کشور بیش از ۷۵ میلیارد مترمکعب به نیروگاه‌ها تحویل داده شده است.

محمدحسینی گفت: پارسال بخش خانگی ۶۰ میلیارد مترمکعب، بخش صنعت ۴۷ میلیارد مترمکعب و بخش پتروشیمی بیش از ۲۴ میلیارد مترمکعب گاز مصرف کرده‌اند.

وی شدت انرژی دو کشور ایران و عربستان را در سال‌های اخیر به‌ترتیب با ۱۹.۳۱ درصد و ۱۹.۴۶ درصد اعلام کرد و افزود: این درحالی است که هم‌اکنون کشورهای اروپایی با وجود آنکه مصرف پایینی در انرژی دارند امسال کاهش ۱۵ درصدی مصرف انرژی را در دستور کار قرار داده‌اند، آنها برای رسیدن به این هدف حتی پلیس انرژی در نظر گرفته‌اند.

تحویل بیش از ۳۰۰ میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه‌ها در تابستان

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران با تأکید بر اینکه هم‌اکنون بهینه‌سازی مصرف انرژی بسیار ارزش بیشتری نسبت به سرمایه‌گذاری در بخش‌های دیگر دارد، گفت: هم‌اکنون بر اساس پیش‌بینی‌ها بیش از ۷۰ میلیارد دلار نیاز به سرمایه‌گذاری در بخش بالادست گاز وجود دارد.

محمدحسینی با تأکید بر اینکه در فصول سرد سال سیاست شرکت ملی گاز ایران این است که کمترین مقدار محدودیت را در بخش خانگی داشته باشیم، تصریح کرد: سال گذشته خوشبختانه با تلاش همکارانم هیچ‌گونه قطعی گاز در این بخش نداشته‌ایم، ضمن آنکه در تابستان امسال روزانه بیش از ۳۰۰ میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه‌های کشور به‌منظور استمرار تولید برق تحویل شده است.

وی از برنامه‌ریزی شرکت ملی گاز برای اجرای طرح هوشمندسازی کنتورهای گاز در کشور به ارزش ۴ میلیارد دلار خبر داد و افزود: هم‌اکنون قرارداد طراحی و مشاوره این طرح با دانشگاه مالک اشتر امضا شده است و امیدواریم بتوانیم الزام‌های فنی، اقتصادی، ایمنی و سایبری این طرح را نیز فراهم کنیم.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به برگزاری نخستین نشست شورای مقام‌سازی تأسیسات شرکت ملی گاز ایران در روز گذشته در محل شرکت ملی گاز گفت: هم‌اکنون اصلی‌ترین مأموریت ما بهینه‌سازی، مقاوم‌سازی و هوشمندسازی تأسیسات گاز در کشور است.