سامانه اینترنتی بازار آب و پساب کشور راه‌اندازی می‌شود
سامانه اینترنتی بازار آب و پساب کشور راه‌اندازی می‌شود
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: سامانه اینترنتی بازار آب و پساب کشور که تحول بزرگی در اقتصاد صنعت آب و فاضلاب و اجرای پروژه‌های مهم را به همراه دارد راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش«نبض انرژی» «اتابک جعفری» افزود: برای نخستین‌بار، سامانه اینترنتی بازار آب و پساب کشور این هفته با حضور وزیر نیرو و مدیران شرکت‌های آب و فاضلاب سراسر کشور رونمایی می‌شود.

وی ادامه داد: با راه‌اندازی این سامانه، شاهد جهش قابل‌توجهی در اجرای طرح‌های تأمین آب شرب پایدار، جلوگیری از هدررفت آب، تأمین آب پایدار برای صنایع و بازچرخانی آب در سراسر کشور خواهیم بود.

مدیرعامل آبفای کشور خاطرنشان کرد: شرکت‌های آبفا می‌توانند در بخش آب به‌منظور هوشمندسازی و کاهش هدررفت آب در شبکه‌های توزیع و خطوط انتقال و تأسیسات آب شرب از طریق شناسایی و رفع نشت و همچنین رفع انشعابات غیرمجاز، در قالب مشارکت با بخش عمومی – خصوصی و در مرحله نخست با استفاده از سازوکار خرید تضمینی جهت مصارف شرب اقدام کنند و در مراحل بعد، با استفاده از روش بیع متقابل یا سایر روش‌های مشارکتی، بخشی از آب صرفه‌جویی شده را در اختیار سرمایه‌گذاران جهت استفاده در مصارف صنعت و خدمات قرار دهند.

جعفری گفت: همچنین تا سقف ۷۰ درصد و بیش از آن، پساب در اختیار آبفاست تا به صنعت، خدمات و کشاورزی صنعتی به‌شرط رعایت استانداردهای بهداشتی واگذار شود.

وی ادامه داد: سامانه اینترنتی بازار آب و پساب کشور، درگاهی شفاف برای صنایع و سرمایه‌گذاران مختلف است که با مشاهده پروژه‌های قابل‌اجرای مرتبط با آب در تمام استان‌های کشور، هم به اهداف کلان صنعت آب و فاضلاب کمک می‌کند و هم خود سرمایه‌گذاران از مزایای این طرح بهره‌مند خواهند شد.

اهداف کلان راه‌اندازی بازار آب و پساب کشور

مدیرعامل آبفای کشور در باره جزئیات بیشتر این طرح، افزود: باتوجه‌به اهمیت جلوگیری از آلودگی منابع آب‌وخاک و ضرورت استفاده مجدد از پساب در چرخه طبیعت و افزایش بهره‌وری از طریق بازچرخانی آب از یک سو و همچنین کاهش ریسک و افزایش تاب‌آوری در تأمین آب شرب مناطق جمعیتی و حفظ منابع آبی به‌خصوص در مناطق مواجه با تنش آبی، راه‌اندازی بازار آب و پساب می‌تواند با ایجاد اتصال مستقیم سرمایه‌گذاران و صنایع به پروژه‌های مرتبط، امکان بهره‌برداری ذی‌نفعان از مزایای این طرح‌ها را فراهم کند.

به گفته جعفری، با اجرای این طرح‌ها، ضمن تعیین تکلیف بهره‌برداری بهینه از پساب‌های موجود و تسریع در احداث و به بهره‌برداری رساندن طرح‌های فاضلاب، شاهد کاهش هدررفت واقعی آب در تأسیسات آب شرب خواهیم بود که همه این موارد، تحول بزرگی در اقتصاد صنعت آب و فاضلاب کشور ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: راه‌اندازی بازار آب و پساب همچنین بستری کاربردی برای استفاده از منابع مالی غیردولتی در اجرای طرح‌های مهم و همچنین نظام‌مند شدن و شفاف‌سازی فرایندهای درخواست، بررسی و صدور مجوز برای مصرف‌کنندگان آب و تسهیل زمینه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و عمومی در این پروژه‌ها ایجاد خواهد کرد.

محورهای اجرایی بازار آب و پساب

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در باره محورهای اجرایی راه‌اندازی پایگاه اینترنتی بازار آب و پساب گفت: این طرح به سرمایه‌گذاران و صنایع مختلف کمک می‌کند که به‌آسانی با بررسی پروژه‌های موجود در سراسر کشور، به اهدافی همچون تأمین منابع مالی برای اجرای طرح‌های پساب و کاهش هدررفت آب، تحقق نسبی خودگردانی شرکت‌های آب و فاضلاب و همچنین تسهیل در جایگزینی پساب با منابع آب باکیفیت در اختیار صنایع و شهرداری‌ها کمک کنند.

جعفری افزود: همچنین جلوگیری از آلودگی منابع آب‌وخاک با درنظرگرفتن ملاحظات زیست‌محیطی و توسعه بازچرخانی آب در فرایندهای صنعتی و مصارف باهدف کاهش برداشت از منابع آب از دیگر محورهای اجرایی بازار آب و پساب کشور است.

وی ادامه داد: با کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی،  تغذیه آبخوان‌های آبرفتی از پساب برای کاهش پدیده فرونشست زمین عملیاتی می‌شود و همچنین هوشمندسازی و کاهش هدررفت آب در شبکه‌های توزیع و خطوط انتقال و تأسیسات آب شرب ازطریق نشت‌یابی و همچنین رفع انشعابات غیرمجاز در قالب مشارکت با بخش غیردولتی از دیگر مزایای بهره‌برداری از این طرح خواهد بود.

مشارکت سرمایه‌گذاران در جلوگیری از هدررفت آب و تولید پساب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: پساب عرضه شده از طریق این طرح، آب خارج شده از تصفیه‌خانه‌های فاضلاب است که مطابق استانداردهای ملی که عملیات بهبود کیفیت بر آن اعمال شده، منبع ارزشمندی برای صنایع و شهرداری‌ها خواهد بود.

جعفری افزود: سرمایه‌گذاران و اشخاص حقیقی و حقوقی که تمایل دارند در قالب روش‌های مشارکت عمومی – خصوصی وارد این بازار شوند، می‌توانند در احداث شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب و تصفیه‌خانه‌ها جهت تولید آب موردنیاز خود یا عرضه آن به سایر متقاضیان پساب و همچنین در زمینه کاهش هدررفت آب و هوشمندسازی شبکه‌های توزیع و خطوط انتقال آب و تأسیسات آب شرب در همه استان‌های کشور اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

وی ادامه داد: صنایع و معادنی که امکان استفاده از پساب در فرایند تولیدی آنها وجود دارد و همچنین شهرداری‌ها مهم‌ترین مشتریان بازار پساب کشور را تشکیل می‌دهند که با اجرای این طرح‌ها، نسبت به جایگزینی منابع آب در اختیار به‌ویژه منابع آب انتقال بین حوضه‌ای و چاه‌های آب مورداستفاده با پساب تولیدی اقدام خواهند کرد.

بازار آب و پساب وارد بورس خواهد شد

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به اینکه این شرکت در راستای حفظ ارزش آب و افزایش بهره وری و تسهیل سرمایه گذاری، سامانه اطلاع رسانی عمومی بازار آب و پساب را آماده کرده است، گفت: در این سامانه اطلاعات طرح های در دست بهره برداری، در دست ساخت و طرح های جدید آب و فاضلاب به همراه عناوین و شرح مزایده ها که در آن مجوزهای تخصیص آب و پساب هم درج شده است را بارگذاری کرده است.

جعفری همچنین از فراهم کردن زیرساخت های لازم جهت حضور طرح بازار آب و پساب کشور در بورس در آینده نزدیک خبر داد.